Hlavní nádraží v německém Lipsku (Leipzig Hauptbahnhof) bylo vystavěno v roce 1915 jako největší hlavové nádraží v Evropě (i na světě, 2017). Plocha nádraží se šesti ocelovými obloukovými halami (každá pojme až 4 koleje a nástupiště) je 83460 m2. Celkem má nádraží 19 nadzemních a 2 podzemní nástupiště pod budovou v rámci městského tunelu (Leipzig City Tunnel).
Historie
První vlak přijel do Lipska již v roce 1839 z Drážďan, v rychlém sledu pak následovala stavba dalších železnic z různých stran Saska. Vzniklo tak pět oddělených nádraží různých společností (Duryňské, Magdeburské, Drážďanské, Eilenburské a Bavorské), což komplikovalo dopravu po následujících 70 let a dalo vzniknout složitému městskému železničnímu uzlu. Teprve roku 1898 rozhodlo město o výstavbě společného hlavního nádraží napůl pod pruskou a saskou správou. Nicméně přípravné práce, studie a soutěže se táhly až do roku 1909, kdy byl 11. listopadu položen základní kámen. Od roku 1912 byla postupně uváděna dio provozu jednotlivá nástuopiště, výstavba byla ukončena již za války 4. prosince 1915. Celkem tak vzniklo 26 nástupišť a největší hlavové nádraží na světě.
Popis
Stanice Leipzig Hauptbahnhof v roce 2017 spadala společně s 19. dalšími stanicemi (hlavní nádraží v Berlíně, Dortmundu, Drážďanech, Duisburgu, Düsseldrofu, Essenu, Frankfurtu, Hamburku, Hannoveru, Karlsruhe, Kolíně nad Rýnem, Mnichově, Norimberku, Štutgartu, dále berlíneské stanice Gesundbrunnen, Ostbahnhof, Südkreuz a stanice Hamburg-Altona, Köln Messe/Deutz a München Ost) do nejvyšší kategorie německých stanic ve správě Deutsche Bahn. Denně stanice odbaví zhruba 120000 cestujících. K dipozici mají 19 nadezmních a 2 podzemní nástupiště (22 + 2 koleje) umístěná ve vícepatrové budově (jedno nadzemní podlaží a komplex obchodních prostor v podzemí) rozdělené na trakty Osthalle (původně pod saskou správou) a Westhalle (původně pod pruskou správou) propojené Querbahnsteighalle s obchodním centrem Promenaden.
| Šestice otevřených ocelových hal vytváří podivný rozlehlý les kovových konstrukcí, kde nikdy neprší ani nepadá sníh. |
| | Pod každý skleník se vejdou čtyři koleje a k nim přináležící nástupiště. |
|
| Regionální expres do Drážďan čeká v lednu 2017 na nástupišti č. 21. |
| | Pekařství v hlavní hale se utápí ve volném prostoru. |
|
| Do obvodu hlavního nádraží náleží poměrně velká část železničního uzlu a mnoho tratí vycházejícíh do různých směrů. Na snímku je opuštěné stavědlo B34, které bylo v provozu do roku 1993. Leží pod lávkou ulice nazvané příznačně Kohlweg. |
| | Železniční dílny Bahnbetriebswerke Leipzig Hbf Süd byly v provozu mezi roky 1837–2015. Území je určeno pro další výstavbu silnic (tunel městského okruhu) i víceúčelových budov. |
|
Zdroje
- Koschmann, D.: Hlavní nádraží v Lipsku letos oslaví 100 let. Dostupné z https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/historie/hlavni-nadrazi-v-lipsku-letos-oslavi-100-let/-8560/24,0,,/.
- Wikipedia: Leipzig Hauptbahnhof. Dostupné z https://de.wikipedia.org/wiki/Leipzig_Hauptbahnhof.
|