Termínem lichtenštejnské železnice v Hrubém Jeseníku jsou označovány čtyři úzkorozchodné železnice v prostoru jižně od hlavního jesenického hřebene mezi Brannou a Loučnou nad Desnou. Drážky vznikaly v rozmezí let 1896–1901 pod vedením majitelů panství - knížete Jana II. z Lichtenštejna a prince Rudolfa z Lichtenštejna a využívaly jednotnou technologii systému Dolberg (od Pražské akciové strojírny (dříve Ruston) o rozchodu 700 mm).
Historie
Lesní úzkokolejky pro svoz těženého dřeva nahradily starší sáňkování (v zimě) a plavení dřeva (v létě) na lichtenštejnských panstvích Branná a Vízmberk v návaznosti na stavbu železnic do Jeseníka a do Sobotína (a později Koutů nad Desnou) v 80. létech 19. století. Rozhodnutí o stavbě navíc umocnily kalamity na východní straně masivu Černé stráně, které si vyžádaly rychlý a kapacitní odvoz dřeva, které by několik let neodklizené hrozilo rozšířením kůrovce. Dráhy byly vesměs v provozu do 30. a 40. let 20. století, kdy začaly být pro odvoz dřeva využívány nákladní automobily.
Popis
Základní informace o drážkách uvádí následující tabulka, podrobná historie a popis tratí jsou shrnuty v jednotlivých článcích.
Obrázek |
Název (odkaz) |
Období provozu |
Charakter |
Délka |
|
Františkovská drážka |
1896–1936 |
Stabilní dráha se dvěma větvemi jednou svážnicí. |
minimálně 12,982 km |
|
Branenská drážka |
1896–1936 |
Stabilní dráha se dvěma větvemi bez svážnic. |
minimálně 8,469 km |
|
Annínská drážka |
1899–1901 |
Dočasná dráha se třemi svážnicemi a jednou větví k pile. |
minimálně 13,487 km |
|
Přemyslovská drážka |
1901–1943 |
Stabilní dráha se čtyřmi svážnicemi. |
minimálně 13,533 km |
| Čtyři lichtenštejnské lesní úzkokolejky o rozchodu 700 mm tvořily téměř propojený systém (některá propojení byla navržena, jedno realizováno). Žlutě jsou na mapě vyznačeny drážky o rozchodu 700 mm, oranžově svážnice téhož rozchodu, červeně vlečka k hájovně Banjaluka a fialově tratě standardního rozchodu. |
Zdroje
- Gába, Z.: Úzkorozchodné dráhy a drážky na Šumperském okrese. Vlastivědné muzeum v Šumperku, Šumperk, 2009. ISBN 978-80-85083-55-2.
- Melík, Z.: Lesní železnice v Koutech nad Desnou. Železničář 3/1988, 39–41.
- DaMil: Lesní železnice na Jesenicku V - trať Banjaluka. Dostupné z https://damil-na-cestach.estranky.cz/clanky/jeseniky/lesni-zeleznice-na-jesenicku-v---trat-banjaluka.html.
- Novotný, G.: Poznámky k lesnickému školství a zkouškám způsobilosti v českých zemích v letech 1750–1945 in Documenta Pragensia XI. Archiv hl. m. Prahy, Praha, 1993.
- Zaniklá osada Josefová: Zaniklá osada Josefová. Dostupné z http://www.neu-josefsthal.cz/cz/lesni-zeleznice.
- Černohorský, M.: Železnice na Jesenicku, Hanušovice - Glucholazy: O vzniku trati. Dostupné z https://www.parostroj.net/historie/Jesenicko/hanusovice_gl_vznik.htm.
- Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
|