| Místo, kde se na náspu oddělovala odbočka k dolu Motolka, je jedním z nejpůsobivějších na bývalé drážce. |
Úzkorozchodná železnice od nádraží v Řevničově do nákladiště Černý les byla vystavěna v roce 1919 pro odvoz dřeva z těžby po kalamitě způsobené škůdcem bekyní mniškou. Dráha byla v provozu do roku 1927.
Historie
V létech 1917–1927 došlo v Čechách a na Moravě k sérii kalamit smrkových monokulturních porostů, způsobených dřevokazným broukem bekyní mniškou. Důsledkem byla mj. na několika místech výstavba jednoúčelových lesních drážek pro odvoz kalamitního řeziva. Jedna z nich byla vybudována před koncem 1. světové války také na panství/pozemcích knížat Fürstenberků na Křivoklátsku. Drážka tedy vznikla ještě před prodejem rozsáhlých lesů československému státu na počátku 20. let 20. století.
Mniškový žír započal na Křivoklátsku ještě v průběhu války, konkrétně v roce 1917 v Černém lese u Nového Domu. Kalamita se šířila a ještě než dosáhla v roce 1921 vrcholu, rozhodl se (mezitím šlechtického titulu zbavený) Fürstenberk pro vybudování téměř 30 km dlouhého systému úzkokolejných drážek typu Dolberg. Ty byly navrženy tak, aby bylo možné k nim snadno dopravovat dřevo ze zasažených smrkových revírů (Alžběta, Korunní princ Rudolf, Maxova obora, Haná a Leontýnsko) a dále jej po kolejích transportovat na nádraží v Řevničově. Drážka také vedla kolem mělkého hlubinného uhelného dolu Motolka, který poskytoval uhlí pro vytápění dvou čtyřnápravových parních lokomotiv.
| Předpokládaná trasa drážky v době jejího maximálního rozsahu. Zakreslení do mapky je založeno na terénním pozorování, historických leteckých snímcích z doby po zrušení drážky a mapkách v níže uvedených pramenech (kde jsou ovšem některé části drážky zakresleny nesprávně). |
Dráha byla postupně prodlužována a její součástí se stalo také několik kratších odboček (úplné zmapování je problematické, protože odbočky se zřejmě účelově měnily). Provoz na dráze zajišťovala akciová společnost LESNA, v níž drželi Fürstenbergové majoritní podíl. V provozu byla do roku 1927, kdy započalo její rozebírání. V terénu však po úzkokolejce zůstala řada prvků železničního spodku (náspy, zářezy, mostky), zachovaná je rovněž studna sloužící u nákladiště Tři stoly pro doplňování vody do parních lokomotiv. V roce 2020 vedla po části trasy drážky naučná „Stezka poznání“.
| V první části úzkokolejky před křížením s dráhou do Chomutova vede trať na vzorném tělese, buď na nízkých náspech nebo v mělkých zářezech. |
|
| Nápadně přímý úsek lesní cesty nad prameny Leontýnského potoka byl původně úzkorozchodnou železnicí. |
|
|
Popis
Drážka měla pro lesní železnice tehdy obvyklý rozchod 700 mm a ocelové kolejnice přibíjené na dřevěných pražcích pokládaných na upravené zemní těleso. Páteřní větev dráhy a odbočka k dolu Motolka byly stálé po celou dobu provozu dráhy, který zajišťovala dvojice čtyřnápravových lokomotiv (ex. StEG č. 3642/1909 a Sigl WNM č. 4985/1909).
Drážka vycházela z pily, která bezprostředně přiléhá k železniční stanici v Řevničově, západním směrem. V úseku před křížením s normálněrozchodnou dráhou je dodnes dobře patrný nízký násep trati, využitý v současnosti pro vedení lesní cesty.
Křížení se železnicí z Prahy do Chomutova bylo řešeno pomocí mohutného kamenného mostu, který se dodnes klene nad zářezem a podle některých pramenů býval zřejmě pro svoji barvu nazýván Červený kanál.
Za mostem se drážka ubírala k jihu a křížení se silnicí č. 237 kopírujíc vrstevnice nepravidelně zvlněného terénu - současná přímá lesní cesta a cyklostezka tedy nevedou stejnou trasou a v lesích na obou stranách cesty lze najít velmi dobře patrné pozůstatky po náspu dráhy, i téměř po sto letech s dobře zřetelnými prohlubněmi na místěch vytrhaných pražců.
Také jižně od silnice č. 237 je těleso dráhy poměrně dobře vysledovatelné, k nejmalebnějším zákoutím patří mechem zarostlé místo odbočení koleje k dolu Motolka, kam zajížděly lokomotivy pro uhlí sloužící k jejich pohonu. Samotný důl je zařícený a z povrchu dobře přístupný. Následuje úsek k centrálnímu nákladišti Tři stoly, které se nacházelo zhruba uprostřed délky lesní železnice.
Od Tří stolů se železnice stáčela opět přímo k jihu a v trase dnešního průseku rovnoběžně se silnicí dospěla až k pláním nad oborou Bažantnicí. V tomto úseku se nezachovaly žádné terénní pozůstatky po trati, pročež ji někteří autoři mylně zakreslují rovnoběžně se silnicí směrem ke statku Doupno. Ve skutečnosti úzkorozchodka odbočila po vrstevnici k jihovýchodu.
Nad samotnou oborou se pravděpodobně nacházelo malé nákladiště, drážka pak prošla jejím jihozápadním okrajem a v trati U kříže vstoupila opět do lesa. V tomto prostoru je drážka opět vystopovatelná, nicméně její pozůstatky se záhy ztrácejí pod zpevněnou cestou ve Svatojánském průseku.
Je proto obtížené vysledovat zakončení obou v mapách se vyskytujících větví drážky, tj. odbočky ostře k jihu do Černého lesa a hlavní větve pokračujcící k východu až za silnici č. 236 nad údolí řeky Klíčavy.
V roce 2020, tedy 93 let po zrušení dráhy, byla ve většině své délky úzkokolejka vysledovatelná v terénu a mimo úsek v oboře Bažantnice také volně průchozí.
| Po rozježdění náspu lesní technikou by se sem vešla i kolej standardního rozchodu. |
| | Kamenný most přes chomutovskou trať. Úzkokolejné vlaky jezdily nad kolejemi normálního rozchodu po stavbě zvané údajně Červený kanál. |
|
| Tam, kde po náspu bývalé drážky nevedou lesní cesty, je lesní železnice snadno vystopovatelná. |
| | A po dešti jsou i po takřka století výborně vidět i prohlubně po jednotlivých pražcích. |
|
| Místo, kde se na náspu oddělovala odbočka k dolu Motolka, je jedním z nejpůsobivějších na bývalé drážce. |
|
| Železniční násep v oblasti Dlouhého hřebene. |
| | Také před nákladištěm s poetickým názvem Tři stoly uháněly vlaky na vyvýšeném náspu nad okolním lesem. |
|
| Materiál na náspy pocházel ze zářezů, kterými trať překonávala vyvýšená místa. |
| | Ladný oblouk před Třemi stoly dnes využívá malebná lesní cesta. |
|
| U nákladiště se nacházela i tato kůlna. Nápis nade dveřmi ale pravděpodobně pochází až z doby, kdy už tu vlaky dlouho nejezdily. |
| |
Zdroje
- Junek, J.: „Mnišková“ lesní železnice v křivoklátských lesích. Dostupné z https://www.lesaktualne.cz/lesnictvi/a%ef%bf%bdzmniskova-lesni-zeleznice-v-krivoklatskych-lesich.
- Adam, T.: Motolka a bývalá lesní drážka. Dostupné z https://www.brdy.info/.
- Šťastný, J.: Úzkokolejka Řevničov nádraží-Motolka-Černý Les. Dostupné z https://zrus-zan-zel.blogspot.com/2008/12/uzkokolejka-revnicov-nadrazi-motolka.html.
|