 | Jižní zhlaví stanice Nowy Świetów, na kterém je dobře vidět šikmo odbočující kolej a odjezdové návěstidlo na zrušenou trať do Slawniowic. |
Název stanice: |
Nowy Świętów |
Číslo stanice: |
|
Kilometrická poloha: |
|
Provozní obvod: |
|
Provozovatel: |
PKP |
Tratě: |
Katowice – Legnica (137)
Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie (251)
Nowy Świętów - Głuchołazy Zdrój (297)
|
Předchozí stanice: |
Głuchołazy
Nowy Las
|
Následující zastávky a stanice: |
Przełęk (zrušený)
Nysa
Dłużnica (zrušená) |
Železniční stanice Nowy Świętów se nachází v severovýchodní části obce Nowy Świętów v Opolském vojvodství v Polsku. Nácestná stanice na trati č. 137 je místem, kde se ke zbytku polské železniční sítě připojuje trať č. 297 z Głuchołaz, spojená s peážní tratí Mikulovice - Jindřichov ve Slezsku a do roku 1987 rovněž místní dráha Nowy Świętów – Slawniowice, končící v obci Slawniowice pouhých 500 m od české hranice.
 | Staniční budova je v Nowem Świętówu obklopena kolejištěm z obou stran. Kusé koleje na jižní straně dnes slouží pouze k odstavování prázdných vozů, původně ovšem šlo o oddělené kolejiště tratí do Głuchołaz a do Slawniowic. |
Stanice byla vystavěna v roce 1868 jako součást dvoukolejné magistrály vedoucí z dnešní Legnice do Katowic napříč dnešním polským Slezskem. Ohromný význam dráhy postupně upadal s předáním německého území Polsku, ve kterém se stal kraj spíše periferií a rozvojem automobilové dopravy. Původní německý název stanice Deutsch Wette byl v Polsku nejprve změněn na Witów, později na současný Nowy Świętów. Trať 137 z Legnice do Katowic je v tomto úseku jednou z posledních neelektrifikovaných dvojkolejných železnic v Polsku.
Pravděpodobně do 2. světové války byla jihovýchodně od stanice v provozu spojka, která umožňovala jízdu z Głuchołaz do Prudnika přímo, bez úvrati ve stanici Nowy Świętów. V roce 2016 je trasa spojky v poli stále dobře rozzpoznatelná díky stromořadí a křovinám, které lemují původní násep.
 | Sovětská lokomotiva ST44-1220 projíždí s těžkým nákladním vlakem stanicí Nowy Świętów na své cestě z Prudnika do Nysy. Jako by vezla z Luhansku na západ ukázku někdejší pýchy ukrajinského strojírenství. |
 | Také staniční záchody nesou jasné známky pruského romantického stavebního slohu. Dvě války, čtyřicet let polského socializmu a třicet let polského kapitalizmu se na nich nehezky podepsaly. |
|  | Připomínkou faktu, že se na nádraží v Nowem Świętówu zastail čas, je také odstavený tendr parní lokomotivy, ve kterém na hromadě úrodného popela už skoro půl století bují plevel. |
|
 | Tak vypadala železniční stanice Nowy Świętów ze strany od kolejiště ve slunečném dubnovém dni roku 2010. |
|  | Pohled z projíždějícího spěšného vlaku Nysa - Jeseník na stanici Nowy Świętów v roce 2010. |
|
|