 | V případě potřeby se vrata pod secesním Schemerlovým mostem (pojmenován po Josefu Schemerlovi, rytíři z Leytenbach, dvorním radovi, který vytvořil již v roce 1810 plány na regulaci Dunaje, zemřel však před její realizací v roce 1844) uzavřou a umožní rozdíl hladin mezi Dunají a dunajským kanálem až 3,5 m. |
Popis
Nußdorfský uzávěrový systém je soustava vodních děl na severovýchodním okraji Vídně, v místě, kde do řeky Dunaje vybíhá Brigittenauská ostruha, na pobřeží pod železniční stanicí Heiligenstadt. Základními prvky systému jsou uzavíratelná vrata Dunajského kanálu a zdymadlo, které mohou oddělit kanál protékající městem od samotného Dunaje, jehož hladina tak mezi ochrannými hrázemi může v době povodně vystoupit až o 3,5 m nad hladinu kanálu.
Historie
Uzávěrový systém se společně s regulací Dunaje v okolí Vídně začal budovat v roce 1894 pro laiky stěží uvěřitelnou metodou spouštění kesonu pod dno řeky na skalní podklad. Keson - vlastně několik metrů vysoký betonový zvon o ploše úžasných 732 m2 byl vybudován na povrchu Brigittenauské ostruhy a vybaven pěti větracími komíny napojenými na systém stlačeného vzduchu. Přetlakovou komorou posléze do zvonu vstoupili dělníci, kteří po dobu několika měsíců podkopávali keson a ten vlastní vahou a vahou betonu nad ním budovaných základů klesal do nepevných hornin pod ostrovem až do hloubky 25 m pod hladinu řeky. Nemohlo ovšem dojít k zaplavení kesonu vodou zespodu, neboť stlačený vzduch z kompresoru vyrovnával tlak vody v hloubce a dělníci tak byli v bezpečí před utopením  | Zdymadlo umístěné nedaleko vrat umožňuje proplout lodím o délce až 85 m, šířce 15 m a ponoru 3,5 m do Dunajského kanálu, který byl v době stavby uvažován jako perspektivní zimní přístav (narozdíl od Dunaje nebyl ohrožován plovoucími krami). V roce 1966 bylo zdymadlo automatizováno. | (ale vystaveni nebezpečí kesonové nemoci z prudké změny tlaku při výstupu z kesonu). Mistrovského úkolu tehdejšího stavitelství se zhostila firma Redlich stejnojmenného inženýra z Hodonína, která patřila k nejvýznamnějším v Rakousku-Uhersku (stavba Taurské dráhy s 8,5 km dlouhým tunelem, největšího kamenného mostního oblouku o délce 86 m u Terstu nebo známého viaduktu u Noviny).
Jako další součásti uzávěrového systému bývají označovány Schemerlův most a administrativní budova v ryze secesním stylu a v roce 2005 dobudovaná podzemní vodní elektrárna osazená 12 turbínami o celkovém výkonu 5 MW.
Zdroje
- Nußdorfer Wehr und Schleusenanlage. http://eng.archinform.net/projekte/5185.htm.
- Bauer, Z., Stavební podnikatelé minulosti, 3. část seriálu, Stavební ruch se stěhuje k vodě. Zakládání 2011, 23 (3), 4.
|