Název tunelu: |
Ogorzelecki (Ogorzelecký) |
Evidenční číslo: |
12 |
Délka: |
1027 m |
Trať: |
Kamienna Góra – Jelenia Góra (308) |
Úsek: |
Ogorzelec – Kowary Górne |
Zprovozněn: |
1905 |
Zrušen: |
2007 |
Počet kolejí zamýšlený: |
1 |
Počet kolejí současný (2021): |
1 |
Ogorzelecký (český též Ohořelecký, polsky Ogorzelecki) tunel je opuštěný železniční tunel nad vsí Ogorzelec v Polsku, na zrušené trati Kamienna Góra – Jelenia Góra. Jednokolejný tunel je se svojí délkou 1027 m osmým nejdelším železničním tunelem v Polsku.
| Západní, Kowarský portál Ogorzeleckého tunelu je už drahně let bez kolejí. Na povrch tu z tunelu vytéká poměrně mohutný potok. |
Historie
Ogorzelecký tunel byl vystavěn mezi roky 1901 a 1905 jako jediný tunel na úseku trati č. 308 Kamienna Góra – Kowary, který propojil náročným horským terénem Podkrkonoší do té doby slepou železnici do Kowar (od roku 1882) přes Kowarské sedlo (Przełęcz Kowarska) s Kamiennou Górou. Poměrně nákladná stavba se zřejmě vyplatila díky přítomnosti niklového dolu, který vyžadoval odvoz vyteženého materiálu vlakem. Proto byla v roce 1932 železnice dokonce elektrifikována (elektrifikace byla opětovně zrušena po 2. světové válce).
Tunel byl v běžném provozu do konce 80. let 20. století, dráha pak zůstala formálně provozní až do roku 2007, kdy byla v celém úseku Kowary – Kamienna Góra zrušena. Od té doby se stala cílem zlodějů kovů, díky kterým část kolejí zmizela a železnice se stala fyzicky neprůjezdnou.
Popis
1027 dlouhý tunel je 8. nejdelším železničním tunelem v Polsku. Tunel vede ve výšce 630 m nad mořem pod Kowarským sedlem (Przełęcz Kowarska), díky čemuž bývá nazýván nesprávně také Tunel pod Przełęczą Kowarską. Tunel je v celé délce jednokolejný, vejčitého profilu, obezděný masivními bloky lomového kamene. Výklenky po délce tunelu jsou mírně netradičně vyzděny pálenými cihlami. Přibližně uprostřed tunelu vyvěrá z ostění mohutný pramen, který vytváří na dně tunelu nehluboká jezírka (voda je dováděna drenážním systémem v počvě) a v zimě pohledné střechýle. Tunel je volně přístupný veřejnosti.
| Východní, Ogorzelecký portál tunelu je zatopen vodou. Cesta dovnitř vede po kolejnici, která je díky přídržnici dobře pochozí. Vlevo od portálu je rozpoznatelné nasprejované číslo 1027, které oznamuje délku tunelu v metrech. |
| | Přesto, že tunel je poněkud hůře přístupný a nevede k němu žádná oficiální cesta, stal se v poslední době oblíbeným turistickým cílem Poláků i Čechů. |
|
| Takřka po celé délce tunelu zůstala položená kolej. Poslední vlak tu ovšem projel ještě za socializmu. |
| | Na západní straně tunelu je klid. |
|
| Nádherná železniční stavba je utopená v zeleni. Koleje od portálu pozvolna klesají k opuštěnému dolu PW Nikiel a dále na zrušené nádraží Kowary Górne. |
|
Zdroje
- Atlas Kolejowy, Polska, Česko, Slovensko, Podkarpatská Rus: Ogorzelecki tunel. Dostupné z https://www.atlaskolejowy.net/pl/dolnoslaskie/?id=baza&poz=3203.
|