Název zastávky: |
Přízřenice |
Číslo zastávky: |
? |
Kilometrická poloha: |
138,201 |
Provozní obvod: |
Brno hl. n. |
Provozovatel: |
ČSD |
Trať: |
Břeclav–Brno (251) |
Předchozí stanice: |
Modřice |
Následující stanice: |
Brno-Horní Heršpice |
Železniční zastávka Přízřenice se nacházela v jižní části dnešního města Brna, na území tehdejší samostatné obce Přízřenic v létech 1918–1924. Okolo zastávky panuje řada nejasností, přivítáme proto jakékoliv historické materiály i (zprostředkované) vzpomínky pamětníků.
Historie
Železniční zastávka Přízřenice byla otevřena pro veřejnost v roce 1918 (v zimním jízdním řádu 1918/1919 je již uvedena v obou směrech) a v provozu byla pouhých 6 let do roku 1924, kdy byla opět zrušena. Zastávka nebyla v místě nikdy obnovena a nástupiště bylo sneseno nejpozději do roku 1953. Strážní domek na místě zastávky přetrval do roku 2015, kdy byl zbourán v souvislosti s úpravou prostoru podél dráhy.
 | Na výřezu železniční mapy z roku 1923 je zastávka Přízřenice jasně viditelná coby nejjižnější železniční zastávka v Brně. |
Popis
Pravděpodobně nejméně známá brněnská železniční zastávka, která navíc ve svém názvu nikdy neměla slovo Brno, se nacházela severně od přejezdu Moravanské ulice přes železniční trať Břeclav–Brno v brněnské městské části Přízřenice. Zastávka byla vybudována v těsném sousedství strážního domku v km 138,201 a podle autorů webu Brnak.net měla pouze jediné nástupiště ve směru do Brna (při tehdejším provozu po levé traťové koleji). To je nicméně v mírném rozporu s uvedením zastávky v obou směrech v jízdním řádu ČSD na dvoukolejné trati (patrné v mapce z roku 1923).
Vzhledem k vysoké frekvenci a častým přestavbám železniční trati v prostoru zastávky je dohledání polohy nástupišt(ě) poměrně obtížné. V roce 2014 byl na místě zachovalý, čerstvě opuštěný strážní domek, pozůstatky nástupišť nicméně již nebyly patrné. Samotný strážní domek, který se nacházel v nejtěsnější možné blízkosti zastávky (kolem něj museli procházet cestující z nástupiště k silnici) byl zbourán v roce 2015. Zda sloužil strážní domek též jako výdejna jízdenek zůstává nicméně nejasné.
 | Drážní domek č. 53 a hektometrovník označující km 138,2 poblíž jižního zhlaví stanice Brno jih v létě roku 2014. |
| |
 | Železniční přejezd přes hlavní trať a kolej 95* stanice Brno jih se nachází v km 138,180 tedy v těsné blízkosti strážního domku. Bývalá silnice z Přízřenic do Moravan je dnes brněnskou ulicí Moravanskou. |
|  | Při pohledu od jihozápadu se v roce 2014 strážní domek jevil jako oáza klidu a míru. Fotografie však klame: jen stěží si lze představit klidný život v těsné blízkosti železničního koridoru, po kterém burácí vlak každých pár minut, skřípání posunu z nádraží Brno jih, neustávajícího vyzvánění závor a hukotu z továrny, která se nachází jen pár desítek metrů od západní stěny domku. Tohle kdysi klidné místo bylo už před léty odsouzeno k věčnému šumu a huku. |
|
 | Přese všechna úskalí byl strážní domek až do roku 2014 obýván řádnými a po jejich odchodu krátce také mimořádnými obyvateli. V roce 2015 se ovšem jeho osud naplnil. Poštovní adresa Moravanská 97/96 definitivně zanikla. |
|  | Těsně před demolicí alespoň zběžně nakoukněme do strážního domku, který u dráhy stál možná dokonce celých neuvěřitelných 177 let. Život v tovární čtvrti na samém okraji Brna a v těsné blízkosti frekventované trati musel mít stěží zachytitelné kouzlo. Jenže časy se mění… |
|
 | Výřez z jízdního řádu 1918/1919 pro traťový úsek Hrušovany u Brna – Brno hl. n. Zastávka Přízřenice je jasně vidět v km 138. |
|
 | Pohled na zasněžené místo, kde stávala zastávka Přízřenice po sto letech v únoru 2021. |
|
Zdroje
- Atlas kolejowy, Atlas drah: Přízřenice: zastávka (zast)". Dostupné z https://www.atlasdrah.net/cz/jihomoravsky/?id=baza&poz=16395.
- Brňák.net: Přízřenice. Dostupné z https://www.brnak.net/index.php?id=pri_txt".
|
|
Články související s tématem Přízřenice (žzast)
|
Zpět | Nahoru |
|
|
Brno jih (žst)
Název stanice:
Brno jih
Číslo stanice:
380253
Zkratka:
BNO JI
Kilometrická poloha:
1,61
… |
|
Brněnská nádraží V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob… |
|
Druhé Brno
Loader.load()
Motto
„Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“
Zpíval by určitě Kittc… |
|