 | V bezprostřední blízkosti závodu pro zpracování rašeliny se zachovaly zbytky trolejového vedení elektrifikované sítě úzkokolejných drah, které spojovaly rašeliniště s továrnou. |
Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obce. V roce 1983 byla propojena 30 km dlouhou spojovací tratí s obdobným systémem železnic v Lavassaare a v rozmetí let 2007–2016 zrušena.
Historie
Závod na zpracování rašeliny byl v pustině nedaleko rašelinného ložiska u Pööravere Suursoos vybudován v roce 1937 a od roku 1939 zahájil výrobu briket z rašeliny přivážené sem úzkokolejnou železnicí o rozchodu 750 mm přímo z rašeliniště. Síť železnic v dole a v závodě byla úzkorozchodnou vlečkou propojena s tratí Riga - Pärnu - Tallin stejného rozchodu. Ta byla ovšem v roce 1972 přerozchodována na sovětských 1520 mm a do závodu byla rovněž zavedena širokorozchodná vlečka.
Protože byla ovšem do závodu dopravována rašelina také z nedlaekého ložiska v Lavassaare, vybaveného podobným systémem úzkokolejek o rozchodu 750 mm, zkomplikovala tato změna dopravu rašeliny a v roce 1979 tak bylo rozhodnuto o vybudování zcela nové 24 km dlouhé spojovací úzkokolejky Lavassaare - Tootsi, která byla do provozu uvedena v roce 1983. Po spojovací dráze každodenně projížděly nákladní vlaky s rašelinou v objemu několika desítek tun, sporadicky se na ní objevovaly i osobní vlaky neveřejné dopravy.
V roce 2002 zakoupila závod na zpracování rašeliny finská firma Vapo Oy, která v roce 2008 zrušila a v roce 2009 vytrhala koleje spojovací dráhy do Lavassaare a postupně utlumila také provoz v briketárně včetně úzkokolejné dráhy. Definitivní ukončení výroby nastalo v roce 2011. Část vozidel byla převezena nákladními auty do muzea v Lavassaare, zbývající tři lokomotivy a několik vozů jsou odtaveny na několika zbývajícíh kolejích v areálu a uvažuje se o nich jako o stále expozici v rácmi renovovaného areálu továrny.
Popis
Po zrušení spojovací dráhy v roce 2009 a uzavření závodu na výrobu rašelinných briket o dva roky později byla většina infrastruktury dráhy zlikvidována a vozidla byla převezena na jiné úzkokolejné tratě, zejména pak do nedalekého muzea v Lavassaare. V areálu závodu zůstaly dvě motorové (jedna provozní) a jedna elektrická lokomotiva a několik vozů, o kterých se uvažuje jako o základu expozice zaniklé dráhy. Trolejové vedení bylo z větší části rozebráno, v roce 2018 je však na místě stále několik stožárů a převěsů, které sloužily k ukotvení napájecích lan.
Areál závodu je částečně oplocený a je v něm několik aktivních objektů, přístup je však se svolením správce možný. Do budoucna se počítá s obnovou továrny jako komerčního objektu.
 | Nevlídný příchod k továrně v Tootsi posledním březnovým a notně mrazivým ránem před rozedněním roku 2018. |
|  | Do oploceného areálu lze projít otevřenou branou. Na zbytcích kolejové sítě postává několik úzkokolejných vozidel. |
|
 | Posunovací lokomotiva ТУ8-0190 byla dodána do Tootsi jako nová v době vrcholného provozu v roce 1988. Tehdy sem po spojovací dráze z Lavassaare zajížděly denně vlaky naložené rašelinou z tamějšího dolu. |
|  | Pitoreskní elektrická lokomotiva К14 z Alexandrovska posunovala v areálu závodu s vagóny s rašelinou. V současnosti stojí s adalšími vozidly, jejichž osud je najistý, na jedné ze zbývajícíh kolejí u opuštěné budovy závodu. |
|
 | Zoufalá miniexpozice za továrnou však nabízí pohled i na jiné druhy vozidel. Třeba neobvyklou velkoobjemovou čtyřnápravovou cisternu, zřejmě sloužící pro dovoz pohonných hmot k těžebním strojům. |
|
 | Stav motorové lokomotivy/drezíny ЭСУ2А-856 z roku 1988 je povážlivý. V roce 2018 ještě nebylo na případnou záchranu pozdě… |
|  | Jeden ze dvou osobních vozů, zástupce nejluxusnější úzkokolejkové řady ПВ40 nese lehce záhdaný nápis. Stanice Ämmamägi zřejmě ležela blíže rašeliniště, v místě, kde už byly koleje před léty vytrhány. |
|
 | Za rozbřesku se vydáváme prozkoumat skromnou síť kolejí, která zbyla z rozsáhlé nákladové stanice v areálu závodu na výrobu rašelinových briket. |
|  | Jak už to v podobných provozech bývá, úzké koleje vedly v továrně původně úplně všude. Vlající estonská vlajka na střeše značí, že zde ještě není vše ztraceno - továrna čeká na rekonstrukci, jejíž součástí může být i obnova malé části úzkokolejky. |
|
 | Drtivá většina kolejí vedoucích kdysi do dílen, depa a kjednotlivým provozům je však dneska slepá. |
|  | Třeba tahle výhybka vede přímo do věčných lovišť. |
|
 | Zde se nacházela hlavní část tootsijské stanice. Koleje se táhly doleva až za nově postavený plot a doprava skrz miniaturní remízu a dílny. |
|  | Z postapokalyptické trávy se klube závaží úzkokolejné výhybky, kterou už zřejmě nikdy nikdo nepřehodí. |
|
 | Železniční dílny zřejmě najdou jiné využití, zatím zde probíhá demolice nepotřebných částí a skromný úklid. |
|  | V depu úzkokolejky stojí vozíčky s kolečky, ale cosi se nám na nich nepozdává… |
|
 | Tak vypadá to, co zbylo z kdysi rozmanité a rozlehlé sítě úzkokolejných drah v Tootsi. Tři lokomotivy, pár vagónů, výklopník, cáry trolejí a dvě koleje podél harnice areálu. |
|
 | Zátiší s vozem pro vytrhávání kolejnic, opuštěnou továrnou a rezivějícími vozidly je skutečně tiché. |
| |
 | Tak vypadá pokračování trati k rašeliništím. Opodál už koleje končí pod vrstvou trávy a tlejícího listí. Těžba i zpracování rašeliny v Tootsi definitivně skončily. |
|  | Také původní úzkorozchodná a později naopak širokorozchodná vlečka ke stanici v Tootsi vzala za své. Semafor dnes stojí u terénní cyklostezky. |
|
Zdroje
- Klaus, P., Kozuk, M., Štefek, P.: Rašelinové dráhy v Lavassaare a Tootsi. Dostupné z http://spz.logout.cz/uzke/ee_tootsi/ee_t-l.html.
- Trainpix.org: Список подвижного состава, Эстонская железная дорога. Эстонcкая музейная железная дорога (Лавассааре). Dostupné z https://trainpix.org/list.php?did=2432.
- Salo, S.: Estonian railways today. Dostupné z http://www.rrdc.com/article_05_2003_evr_todays_rwys.pdf.
- Vikipeedia - vaba entsüklopedia: Tootsi. Dostupné z https://et.wikipedia.org/wiki/Tootsi.
|