| První krátký hloubený tunel vede od cesty (trasy úzkokolejky) do malého lomu, v němž ústí hlavní štola, nazývaná Mařka. |
| | První tunel je dlouhý jen asi 50 m a záhy ústí na povrch. |
|
|
| Na opačné straně malého lomu, kam první štola ústí, je zamřížovaný vchod do druhého tunelu. |
| | Mříž chrání netopýry, kteří v tunelu žijí. Na požádání však lze domluvit prohlídku. |
| | Tunel úzkokolejky je ražen ve složitých geologických podmínkách šikmo uložených vrstev nekvalitního vápence. |
|
| Uvnitř tunelu je hustá mlha, která dodává místu hrozivou atmosféru. |
| | Menší závaly vysypané z kapes ve stěnách štoly dávají tušit strašlivý konec… |
| | Některá zvířata chodí do štoly zemřít, podobně jako ve španělském Batallones. Netopýři jistě nepohrdnou… |
|
| Záhadná skříň ve stěně štoly. Sloužila jako rozvaděč nebo k uložení nouzového nářadí? |
| | Za opěrnou zdí přichází hrůzný objev. Co (kdo) všechno zůstalo pod závalem, který se nikdo nepokoušel odkopat, se dnes už nedozvíme. |
|
|
Přes 300 m dlouhá štola ze západního ze dvojice vápencových lomů na katasrtu obce Bohdíkov byla vyražena v průběhu 2. světové války mezi roky 1941-1944 českými dělníky společně s britskými, australskými a novozélandskými zajatci z nedalekého tábora Lamsdorf. Účelem štoly o profilu cca 3 m × 4 m bylo zkrácení cesty nákladních vlaků na místní úzkokolejné drážce spojující lom s bývalou vápenkou nedaleko železniční stanice. Původně bylo nutné kámen z lomu vyzdvihovat nad jeho okraj a poté železnicí vedenou zárubem ve svahu svážet z kopce k řece Moravě, kterou překonávaly vlaky po mostě do vápenky; štola tak měla překonat výškovou baiéru neboť vedla ze dna lomu zhruba do poloviny výšky jeho okraje nad řekou.
Při cestě z lomu ústila štola ražená šikmo uloženými vrstvami vápence do menšího lomu, který byl přístupný kratším hloubeným tunelem o délce asi 40 m, odbočujícím přímo na rovném úseku drážky. Tento menší tunel je v současnosti (2014) průchozí, zatímco samotná štola Mařka byla krátce po svém dokončení v roce 1945 zavalena a dnes ji trojice závalů činí neprostupnou. Přístup je pouze od severu, přičemž cca po 140 m se nachází první průlezný zával, za nímž se zachovaly koleje, a posléze druhý průlezný zával s koncovým úsekem štoly. Obě štoly jsou uzavřeny mříží, která před nevítanými návštěvníky chrání až 12 druhů zimujících netopýrů a vrápenců, přístupné jsou na požádání.
Své jméno získala štola Mařka podle mladé Polky Marianny Pliszkowiczové, která byla v místním pracovním táboře vežněna v období války a patrně se stala objektem obdivu stavitelů tohoto zajímavého technického díla.
Zdroje
-
Majovyhonzik – obyčejné neobyčejným pohledem. Dostupné z: http://majovyhonzik.
wordpress.com
|
|
Články související s tématem Tunely do lomu v Bohdíkově
|
Zpět | Nahoru |
|
|
Podzemí
Podzemí přirozené i lidmi vyhloubené. Jeskyně, štoly, sklepy, chodby, bunkry, tunely a nádrže.
Nejvíce článků je zatím na stránce Brněnské podzemí, al… |
|
Úzkokolejka Bohdíkov - Rychtářův lom
Asi 1,5 km dlouhá úzkokolejná drážka o rozchodu 700 mm spojovala vápenku severně od nádraží v Bohdíkově s vápencovým, tzv. Rychtářovým lomem jižně od obce. Z… |
|
|
|