Faktografie
Vystavěna: | 1908 |
Ukončení provozu: | 2001 |
Číslo vlečky: | 5231 |
Délka: | |
| Vlečka do dřevařských závodů je historicky jediná vlečka v Šebetově. |
Železniční vlečka na původní parní pilu barona Königswartera, později Jihomoravské dřevařské závody a vposledku společnost Šebetov's fields (2014) odbočuje z koleje dráhy přicházející táhlým obloukem z Knínic u Boskovic do stanice Šebetov (již ve stanici na jižním (Boskovickém) zhlaví).
Historie
Podobně jako ve filmu Tenkrát na Západě, vystavěl majitel místních rozsáhlých lesů baron Königswarter parní pilu, později rozšířenou o další provozy, na severozápadním konci Šebetova pouze na základě plánů budoucí železniční trati z Boskovic do Velkých Opatovic. Stalo se tak v letech 1895 až 1898, kdy moderní závod s parním strojem nahradil původní pilu na Melkově. S trochou nadsázky by se tak daloé říct, že vlečka byla na místě dřív než trať, ke které se měla teprve o celých 10 let později připojit.
Výstavba dráhy se protahovala. Po původním projektu z roku 1897 přišel další o rok později a po několik změnách trasy byl definitivní projekt hotov až v roce 1901. Jednou ze změn ve výsledném projektu bylo i trasování dráhy západně od parní pily, tedy dál od obce, což šebetovští nelibě nesli. Stanice se dodnes nachází celý kilometr daleko od centra obce.
| Pustnoucí šebetovské dřevařské závody od stanice Šebetov. V pozadí lesy, jejichž dřevo se zde téměř sto let zpracovávalo a nakládalo do vlaků. |
| | Ze stanice vychází dráha pravotočivým obloukem; místo odbočení vlečky lze rozeznat podle stožárů osvětlení. |
| | Odbočení vlečky výhybkou č. 5 v km 18,940. Za výhybkou je vidět vjezdové návěstidlo. |
|
V roce 1908 byla vlečka uvedena do provozu a sloužila bez přestávky 93 let až do úpadku společnosti Jihomoravské dřevařské závody v roce 2001, kdy s výrobou ustal i veškerý provoz. od té doby byla vlečka ponechána svému osudu, který se naplnil v roce 2010 výstavbou solární elektrárny doslova na hrobě vlečky, zavezené narychlo, bez provedené demolice zeminou.
| Na tuhle kolej čekal baron Königswarter 13 let. Mezitím se dřevo vozilo do Skalice k vlaku povozy. |
| | Výkolejka chrání trať proti vozům, které nejen, že neexistují, ale navíc by musely vyjet z vlečky na trať do kopce. |
| | Z brány na vlečce zbyla už jen půlka… |
|
Popis
Vlečka odbočuje na jižním (Boskovickém) zhlaví stanice Šebetov v km 18,940 a pokračuje jižním směrem souběžně se železniční tratí do Skalice až k potoku Osace. V průběhu let se pravděpodobně kolejiště vlečky měnilo, zdokumentovat se podařilo jednu výhybku, na které odbočovala ve směru vpravo (od stanice) kusáí kolej končící u manipulační plochy v závodu.
| S obtížemi lze vyhledat pod stepními travinami jedinou přeživší výhybku vlečky. |
| | Tady přijde ke slovu cit železničního archeologa. Normální smrtelník by koleje pod nohama vůbec nevytušil. |
| | Koleje kdysi pokračovaly dál na manipulační plochu v závodě. Stavitelé solární elektrárny se však vlečkou vůbec nezabývali, prostě ji zahrnuli zeminou a postavili na ni panely. |
|
Zdroje |