Faktografie
Vystavěna: | cca 1952? |
Ukončení provozu: | v provozu (2016) |
Číslo vlečky: | 3196 |
Délka: | 0,4 km |
Železniční vlečka do strojírny společnosti STATIS ZDS (od roku 2011 Legios) vysoko v kopcovatém sedle nad Horním Slavkovem byla v provozu do 1. června 1997, kdy byl na většině trati Krásný Jez–Nové Sedlo u Lokte (mimo úsek Nové Sedlo u Lokte–Loket po 96 letech zastaven veškerý provoz. Radikální a ukvapené rozhodnutí zastavit provoz na trati s čilou osobní i nákladní přepravou (kromě surovin a odvozu hotových silničních strojů společnosti STATIS využívaly vlečku a blízkou stanici Horní Slavkov také nedaleké doly, lomy, porcelánky a společnosti těžící dřevo v okolních lesích) muselo být postupně přehodnoceno, a tak již v roce 2006 byl obnoven provoz z Lokte do Lokte předměstí a konečně v roce 2013 také opačný konec trati - úsek mezi Krásným Jezem a zastávkou Ležnice, při této příležitosti přejmenovanou na Horní Slavkov-Kounice.
| Na leteckém snímku z roku 2006 je fialově vyznačena železniční trať, růžově úsek vlečky, který byl v provozu v roce 2015, a červeně zrušené úseky vlečky. |
Oprava šestikilometrového úseku na východním konci dráhy nad údolím Teplé byla motivována právě zájmem o zprovoznění šestnáct let chátrající vlečky do areálu firmy STATIS, mezitím (v roce 2011) zakoupeného společností Legios. Ta změnila původní výrobu silničních strojů na výrobu kotlů pro železniční kotlové vozy a logicky tak měla zájem o obnovení přeprav po železniční trati. Od roku 2012 proto probíáhaly rekonstrukční práce spočívající především ve vymýcení za šestnáct let značně zarostlé dráhy, vytrhání kolejových pásů a položení nového svršku.
Zastávka Ležnice na horním okraji Horního Slavkova byla vybavena novým nástupištěm a přejmenována na Horní Slavkov-Kounice, nový úsek byl v osobním jízdním řádu přičleněn k trati 161 a České dráhy od června 2013 zavedly na trati 3 páry osobních vlaků (vedené motorovým vozem 810) navazující v Bečově nad Teplou na vlaky ze směru Blatno u Jesenice.
| Železniční trať Krásný Jez – Nové Sedlo u Lokte patří k nejkrásnějším v Česku. Stoupá strmě ke hřebeni kopce nad Horním Slavkovem, aby se pak odvážně spouštěla nad městem a pod ním do rozeklaného údolí se čtveřicí tunelů a řadou mostů až na samé jeho dno na místě, kde nad řekou Ohří strmí hrad Loket. Má také pohnutou historii, ve které byly různé úseky střídavě rušeny, přejmenovávány a obnovovány, umocňujíce romantiku malebné dráhy. |
|
|
Současně byla provedena rekonstrukce vlečky, jejíž kolejiště bylo původně v areálu závodu rozděleno na dvě disjunktní části, samostatně odbočující z širé trati dvojicí vyhýbek v km 5,6. Východní (starší) část vlečky složená z trojice kolejí včetně jednoho křížení v tupém úhlu, byla zcela zrušena, západní část s výtažnou kolejí a jednotlivými koljemi do a mezi výrobní haly pak redukována na jedinou kolej přiléhající k panelové manipulační ploše. Suroviny a hotové kotle pro železniční vozy jsou proto v současnosti (2015) dopravovány po areálu motorovými vozidly a teprve v jeho západní části nakládány na železniční vozy.
Ačkoliv výtažná kolej v západní části vlečky míří přímo k areálu dolů nad městem, nepodařilo se dohledat žádný důkaz o tom, že by vlečka byla v minulosti prodloužena až k areálu dolů.
Původní zastávka ležnice ležela oproti současné poloze zastávky Horní Slavkov-Kounice cca o 0,5 km východněji, přibližně v místě, kde z širé trati odbočovaly obě větve vlečky - nacházela se tak v prostoru za továrnou.
Zdroje
- Roh, M.: Jsme připraveni na přepravy přes Slavkovský les. Týdeník Železničář 16/2013. Dostupné z https://seznam.cd.cz/assets/zeleznicar/zeleznicar_16_2013.pdf.
| Vlečka odbočuje těsně před (při pohledu od Horního Slavkova) nejvyšším bodem trati v sedle Nad Větrným dvorem, nedaleko vsi Ležnice, odkud strmě klesá (35 ‰) do údolí řeky Teplé. |
| | Původně měla vlečka dvě oddělěné části. Brána pro vjezd do východní části je na snímku ještě patrná, koleje jsou však od roku 2013 sneseny. |
|
| Západní část vlečky byla v roce 2013 rekonstruována do současné (2015) podoby. Kolejiště bylo výrazně omezeno a vlečka byla zredukována na jedinou kolej. |
| | V úseku mezi výhybkou na širé trati a branou spočívala rekonstrukce pouze ve vymýcení náletových dřevin. |
|
| Na bránu byl osazen jeden nový modrý čtverec „posun zakázán“. |
| | Za branou zůstává po rekonstrukci v roce 2013 jediná kolej přiléhající k manipulační ploše. Mezi kolejnicemi je patrná kladka zařízení pro mechanický posun vozů bez lokomotivy. |
|
|