Vlečka širá trať Ostružná - Horní Lipová - lom

Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:před 2005
Snesena:2016
Číslo vlečky:6270
Délka:cca 0,2 km, s rozvětvením 0,34 km

Ačkoliv je malebná horská stanice Horní Lipová o vlečky zdánlivě ochuzena, do 10. let 21. století se v její těsné blízkosti nacházela jedna z nejmalebnějších českých vleček. Ve strmém stoupání z dráhy odbočovala krátká trojkolejná vlečka „Kamenolom“ do mramorového lomu společnosti Slezský kámen. Vlečka byla zrušena v roce 2016 v rámci generální rekonstrukce trati Hanušovice–Głuchołazy.

Historie

Vlečka ve výšce cca 640 m n. m. byla vystavěna přibližně v roce 1950 pro tehdejší společnost Severomoravský průmysl kamene. Její využívání bylo ukončeno nejpozději v roce 2005, od té doby pozvolna zarůstala travou a později také náletovými stromky. V roce 2016 byla v rámci rekonstrukce trati vlečka zlikvidována, kolejová pole se na místě nacházela ještě v roce 2017.

V létě roku 2015 byla výhybka na vlečku kamenolomu ještě v relativně dobré kondici. Vlečce tou dobou zbývalo něco přes rok života.
V létě roku 2015 byla výhybka na vlečku kamenolomu ještě v relativně dobré kondici. Vlečce tou dobou zbývalo něco přes rok života.

Popis

Vlečka odbočovala v bezprostřední blízkosti lomu jihovýchodním směrem ze stoupání trati po strmém úbočí Mramorového vrchu (715 m n. m.) výhybkou K1 v kilometru č. 24,486 dráhy Hanušovice–Głuchołazy v úseku mezi stanicemi Ostružná a Horní Lipová, resp. zastávkou Ramzová a stanicí Horní Lipová. Po odbočení kolej po cca 70 m procházela křižovatkovou výhybkou (tzv. angličákem) a po dalších cca 74 m končila zarážedlem (km 0,144).

Z křižovatkové výhybky odbočovala rovnoběžná kolej směrem k jihovýchodu končící opět zaráždelem a v opačném směru k severozápadu rovnoběžně s drahou ve směru na Horní Lipovou kolej k rampě (délka cca 120 m), sloužící pro nakládku vytěženého kamene. Tato kolej byla v mírném sklonu, pravděpodobně proto, aby mohly být ložené vozy samospádem spouštěny na manipulační koleje, odkud byly odváženy manipulačními vlaky na trať. Podrobnosti k provozu na vlečce (počty vozů, pohon, kapacita apod.) vřele uvítám - máte-li nějaké k dispozici, napište nám prosím do komentáře pod článkem.

Těžba v mramorovém kamenolomu probíhá nárazově podle potřeby relativně kvalitního kamene. Odvoz vytěženého materiálu však již probíhá výhradně nákladními auty.
Těžba v mramorovém kamenolomu probíhá nárazově podle potřeby relativně kvalitního kamene. Odvoz vytěženého materiálu však již probíhá výhradně nákladními auty.
Pohled na výhybku K1 (K jako kamenolom) ve směru od stanice Horní Lipová.
Pohled na výhybku K1 (K jako kamenolom) ve směru od stanice Horní Lipová.
Vlečka do mramorového lomu v roce 2015 nedlouho před svým definitivním zrušením.
Vlečka do mramorového lomu v roce 2015 nedlouho před svým definitivním zrušením.
Vlečka nabízela při jízdě vlakem po hlavní dráze jedinečnou podívanou na sepětí přírody a techniky. Les ji po malých kouscích postupně pojídal řadu let.
Vlečka nabízela při jízdě vlakem po hlavní dráze jedinečnou podívanou na sepětí přírody a techniky. Les ji po malých kouscích postupně pojídal řadu let.
Kromě výhybky K1 se na vlečce nacházela už poouze jediná křižovatková neboli anglická výhybka, ze které vycházely tři samostatné koleje.
Kromě výhybky K1 se na vlečce nacházela už poouze jediná křižovatková neboli anglická výhybka, ze které vycházely tři samostatné koleje.
Anglická výhybka byla srdcem vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou.
Anglická výhybka byla srdcem vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou.
Firma Liberta Praha byla pokračovatelem pobočky německého výrobce zabezpečovací techniky „Továrna na stroje Anton Fross-Büssinga Liberta“ z pražských Buben. Zdejší angličák je pravděpodobně jejím dílem.
Firma Liberta Praha byla pokračovatelem pobočky německého výrobce zabezpečovací techniky „Továrna na stroje Anton Fross-Büssinga Liberta“ z pražských Buben. Zdejší angličák je pravděpodobně jejím dílem.
Dobře je patrný rozdílný sklon dráhy, která vytrvale stoupá do ramzovského sedla a vodorovně vedené vlečky, jejíž jeden konec se nachází o více než metr nad a druhý pod niveletou traťové koleje.
Dobře je patrný rozdílný sklon dráhy, která vytrvale stoupá do ramzovského sedla a vodorovně vedené vlečky, jejíž jeden konec se nachází o více než metr nad a druhý pod niveletou traťové koleje.
Dvě jihovýchodní koleje sloužily převážně manipulačním účelům. Za nimi už se rozkládá pouze bujný les.
Dvě jihovýchodní koleje sloužily převážně manipulačním účelům. Za nimi už se rozkládá pouze bujný les.
Jihovýchodní dvojice kusých kolejí vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou téměř pohltila příroda. Nakonec je ale vytrhali sami lidé.
Jihovýchodní dvojice kusých kolejí vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou téměř pohltila příroda. Nakonec je ale vytrhali sami lidé.
Krásná kusá kolej, jak se na vlečku v lůně zelenistých hor Jeseníků sluší a patří.
Krásná kusá kolej, jak se na vlečku v lůně zelenistých hor Jeseníků sluší a patří.
Spojovací kolej mezi hlavní drahou a vlečkou už desítky let nehostila žádný vlak.
Spojovací kolej mezi hlavní drahou a vlečkou už desítky let nehostila žádný vlak.
Pohled od severozápadu na spojovací kolej a kolej vedoucí k nakládací rampě na severozápadě.
Pohled od severozápadu na spojovací kolej a kolej vedoucí k nakládací rampě na severozápadě.
Severozápadní kolej vedla k nakládací rampě a zdá se, jako by oproti hlavní trati strmě stoupala, přesto, že vede téměř vodorovně.
Severozápadní kolej vedla k nakládací rampě a zdá se, jako by oproti hlavní trati strmě stoupala, přesto, že vede téměř vodorovně.
Mírný sklon koleje u nákladové rampy byl pravděpodobně (?) využíván ke spouštění naložených vozů na dvojici manipulačních kolejí na jihovýchodní straně vlečky.
Mírný sklon koleje u nákladové rampy byl pravděpodobně (?) využíván ke spouštění naložených vozů na dvojici manipulačních kolejí na jihovýchodní straně vlečky.

Zdroje

  1. Seznam železničních drah - vleček v České republice podle evidence Drážního úřadu. Verze akutalizovaná k 29. 4. 2016.
  2. Černohorský, M.: Železnice na Jesenicku, Hanušovice - Glucholazy: O vzniku trati. Dostupné z https://www.parostroj.net/historie/Jesenicko/hanusovice_gl_vznik.htm.
  3. K-report: Historie železnic. Dostupné z https://www.k-report.net/diskuse/archiv2014/28/54456.html.
 
Článek ze dne 11. 7. 2017 byl naposledy upraven dne 15. 8. 2017 a zobrazen celkem 12527×, naposledy dne 20. 4. 2024 v 12:37.
 
 

Články související s tématem Vlečka širá trať Ostružná - Horní Lipová - lom

Zpět | Nahoru

Katalog vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Horní Lipová (žst)
Horní Lipová (žst)
Název stanice: Horní Lipová Číslo stanice: 337022 Zkratka: HLA Kilometrická poloha: 26,534 …
Ramzová (žzast)
Ramzová (žzast)
Název zastávky: Ramzová Číslo zastávky: 344820 Kilometrická poloha: 20,139 Provozní obvod: …
Ostružná (žst)
Ostružná (žst)
Název stanice: Ostružná Číslo stanice: 344721 Zkratka: OST Kilometrická poloha: 18,094 …
Vlečka širá trať Ostružná - Horní Lipová - lom
Železniční trať Hanušovice–Głuchołazy
Seznam zajímavýchbodů na trati Hanušovice Potůčník Jindřichov na Moravě …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20%C5%A1ir%C3%A1%20tra%C5%A5%20Ostru%C5%BEn%C3%A1%20-%20Horn%C3%AD%20Lipov%C3%A1%20-%20lom&typzarizeni=m.
 
Desktopová verze | Mobilní verze