Faktografie
Zahájení provozu: | 31. 1. 1961 |
Ukončení provozu: | v provozu |
Číslo vlečky: | 1049 |
Délka: | 7,3 km |
Historie
| Vlečka vede přibližně severojižním směrem údolím Suchomastského potoka. | 7,3 km dlouhá vlečka ze stanice Beroun seřaďovací nádraží k vápence a velkolomu Čertovy schody, který patří k největším v Česku, nahradila v roce 1961 úzkokolejnou malodráhu Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy, která ovšem vedla zcela odlišnou trasou a ústila do sousedního lomu Kobyla cca o 115 výše oproti dnešnímu vlečkovému nádraží u vápenky.
Vlečka vychází z berounského seřaďovacího nádraží, kde má vlastní čtyřkolejné kolejiště a záhy vchází do hlubokého údolí Suchomastského potoka, okolo stejnojmenné přehrady kolem osady Litohlavy až k dolní části lomu, kde se rozvětvuje ve třináctikolejné nádraží. | Třináctikolejné nádraží v areálu lomu a vápenky lze dobře pozorovat od hradiště Kotýz. | V celé trase vlečka poměrně strmě stoupá (až 19 ‰) a vytváří malebný krajinný prvek. Nejmenší oblouk má poloměr 180 m. Původně měla vlečka dvě odbočky, které byly v roce 2013 již sneseny. Koncové nádraží je dobře viditelné ze skály a přírodního útvaru Jelínkův most nedaleko hradiště Kotýz.
K vážné nehodě na vlečce došlo 10.11.1979 při posunu na koncovém nádraží, odkud ujela nedostatečně bržděná souprava několika vozů i s lokomotivou a prorazila „šturc“, načež byla zcela zničena.
Současnost
Poměrně silný provoz na vlečce (několik vlaků kamene denně) probíhá v režii ČD Cargo. V květnu až červnu 2013 byl na vlečce testován prototyp nové lokomotivy 744.001 výrobce CZ Loko. | Většinu své trasy vlečka poměrně strmě stoupá. |
Prameny
- Zeman, B. Malodráha Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy. http://www.hornictvi.info/techpam/kbk/kbk.htm.
- Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
|