Faktografie
Vystavěna: | 16. 10. 1893 |
Ukončení provozu: | v provozu (2021) |
Číslo vlečky: | 3050 |
Číslo úředního povolení: | 3500 |
Délka: | s rozvětvením 10,176 km |
Historie
Původní vlečka do přístavu v Děčíně Loubí odbočovala z jediné koleje trati č. 072 od severního portálu Děčínského tunelu a prudce klesala podél svahu k Loubské ulici a do přístavu. Do provozu byla tato část vlečky uvedena 1. 1. 1883. O deset let později pak byla vybudována ze stanice Děčín východ méně strmá spojovací kolej, která podchází ostroh nad řekou Loubským tunelem, jediným tunelem na vlečce v Česku. Starší strmá spojovací kolej byla zrušena, její novější varianta je včetně tunelu v provozu dodnes.
| Na leteckém snímku je vidět vlevo od středu spojovací kolej, která se obloukem noří do tunelu v zeleni a následně v levé horní čtvrtině snímku její pokračování městem podél Wolkerovy ulice a železniční trati č. 072. Pod skálou v levé dolní části snímku je vidět výhybku č. 1, kterou spojovací dráha přechází ve vlečku přístavu. Vpravo od středu snímku je vidět jižní část kolejiště včetně portálových jeřábů a zcela vpravo na druhém břehu řeky pak železniční trať č. 090. |
Popis
Spojovací kolej k vlečce vede ze stanice Děčín východ, kde odbočuje z koleje č. 36 výhybkou č. 70 a míří k severu podél Wolkerovy ulice. Po cca 750 m prochází spojovací kolej Loubským tunelem o délce 124 m na pravý břeh Labe, kde ústí do samostatného kolejiště vlečky (dříve též stanice) Děčín-Loubí. Vlastní přístavní vlečka odbočuje ze spojovací koleje výhybkou č. 1 v km 0,981.
V samostatném kolejišti Děčín-Loubí se vlečka rozvětvuje na množství kolejí, z nichž část (až 4 rovnoběžné koleje) se úvraťově vrací proti proudu po břehu Labe až k ulici Labské, jiné koleje pokračují pod železničním mostem (trati 072) ke hradlu, kde se kolejiště rozplétá až na šířku 11 kolejí (3 na břehu a 8 na opačné straně přístavu dále od vody).
Část původní vlečky byla (okolo roku 2003?) vydělena jako samostatná vlečka, začínající na severním konci vlečky v km 2,251 (měřeno od počátku spojovací dráhy). Zatímco hlavní část vlečky v roce 2021 provozovala společnost Česko-saské přístavy, oddělenou, asi 200 m dlouhou část provozovala společnost Rhenus Partnership-ČSPL (dříve Československá plavba labská).
| | Dvojice východních kolejí v jižní části nábřežního kolejiště je už roky nepoužívaná. |
|
| Pod portálové jeřáby i ve 2. desetiletí 21. století občas zajíždí vlaky s kontejnerovými vozy nebo vagóny na přepravu dřeva. Maximální rychlost tu činí 10 km/h. |
| | Na snímku z června 2021 lze v jarním oparu spatřit kromě mostu přes Labe z roku 1874 (s mostovkou z roku 1916)na pravém břehu řady stojících nákladních vozů na kolejích přístavní vlečky. Po břehu labe se koleje vlečky táhnou v délce přes 2 km. |
|
| Vpravo od středu snímku je vidět hradlo, za kterým se od jihu vedoucí koleje rozvětvují v kolejiště až o šířce 11 kolejí vedle sebe. |
| | Malým klenotem vlečky je kolejový jeřáb EDK1000 stojící v nejjižnější části kolejiště. |
|
|