Faktografie
Vystavěna: | 1862 |
Ukončení provozu: | v provozu |
Číslo vlečky: | 2033 |
Délka: | 3 km |
Provozovatel: | Dioss Nýřany a.s. (2014) |
Na jižním okraji města Nýřany, od domažlického zhlaví se stáčí hlavní železniční trať k jihu na Zbůch a Chotěšov. Souběžně s hlavní trať číslo 180 vede od kilometru 0,0 ke kilometru 0,6 železniční vlečka Dioss Nýřany a.s. od kilometru 0,6 se trať vlečky stáčí táhlým pravým obloukem od hlavní trati do polí k bývalému Dolu Humboldt. Trať byla vystavěna v roce 1862. Železniční trať tehdy vedla ze stanice Nýřany k šachtě Humboldt. Na konci 19. století na celém Nýřansku zahajovalo těžbu mnoho hlubinných černouhelných šachet a desítky podpovrchových šachtiček. Všechny tyto provozy patřily Pražské železářské společnosti a byly propojeny takzvanou Uhelnou dráhou. V roce 1865 byla vlečka prodloužena západním směrem k tehdy novému Dolu Ziegler (v roce 2014 Dioss a.s.).
Následující mapka zobrazuje vlečku a umožňuje zapnout také zobrazení dalších drah v oblasti Nýřan:
Jak už bylo uvedeno, všechny provozy šachet v Nýřanech, Pankráci, Kamenném Újezdu, Blatnici, Rochlově, Kbelanech a Heřmanově Huti propojovala Uhelná dráha s ocelárnami a válcovnami železa v Heřmanově Huti a Nýřanech. Jednotlivé provozy postupně zanikaly od začátku 20. století přes období první republiky až ke konečnému ukončení provozu dolu Krimich II, ze kterého vyjel poslední vozík dne 31. března 1995.
Železniční vlečka Dioss Nýřany a.s. má v současné době celkovou délku 3 km. Seřaďovací kolejiště v podniku však již neexistuje. Z celého »ranžíru« zbyla jen odbočka před podnikem o délce 100 m. Na vlečce je celkem 5 železničních přejezdů, z čehož je jeden chráněný a ostatní čtyři nechráněné. Na trati jsou rovněž dva železniční mosty. Jeden přes Šůlovu ulici v kilometru 0,9 a druhý přes Luční potok v kilometru 2,6.
Zajímavostí je osobní provoz na této vlečce: od roku 1920 do roku 1994 fungovala na trati vlečky osobní doprava zaměstnanců okolních podniků. Pro tyto účely byly zbudovány tři zastávky. První v Nýřanech v Šůlově ulici u podniku Fexim, druhá „Na Humboldtce“ u šachty Humboldt a třetí u podniku Dioss a.s.
Z vlečky Dioss a.s. jsou další tři odbočky. První a druhá je do bývalé strojírny Fexim. Odbočky do »Feximky« jsou v kilometru 0,4 úvratí a 0,42 po směru. Třetí odbočka je v kilometru 1,1 hned za nechráněným železničním přejezdem. Tato vlečka vede na překladiště dřeva a do kovošrotu v areálu bývalého dolu Humboldt v dnešní místní části Nýřany–Humboldka.
V současné době (2014) je celá trať vlečky Dioss Nýřany revitalizována. V roce 2015, kdy Uhelné dráhy oslaví 150 let od svého zprovoznění, 110 let veřejného provozu a 95 let osobní dopravy, bude slavnostně otevřena muzejní železnice „Uhelná dráha Dioss Nýřany“. Na tomto projektu se podílí společnost Dioss a.s. a spolek IMC Plzeň.
|