Faktografie
Vystavěna: | mezi 1953 a 1988 |
Ukončení provozu: | 2013? |
Číslo vlečky: | 1130 |
Délka: | 0,856 |
Neobvyklá, po určitou dobu svého života elektrifikovaná vlečka do velkoskladu společnosti Mokate (dříve sklad Balíren Marila) odbočuje výhybkou č. 7 v km 119,240 z koleje č. 9 stanice Olbramovice. Vlečka mírně stoupá levotočivým obloukem ke dvoukolejnému kolejišti s přilehlou manipulační plochou. Průběžná kolej vlečky pak pokračuje dále přes přejezd komunikace uvnitř areálu velkoskladu do mohutné skladové haly, kde končí přibližně v ose skladiště.
Historie
Vlečka byla vybudována pravděpodobně v 80. letech 20. století (nejpozději v roce 1988) pro závod Agrochemického podniku (ACHP) postavený na zelené louce na místě někdejších zahrádek drážních bytů a cesty, která před rokem 1924 protínala úrovňovým přejezdem jižní zhlaví stanice. Vlečková kolej stoupající směrem ke skladům je postavena přibližně v trase původní vozové cesty. Po dokončení vlečky se v areálu ACHP se skladovala hnojiva, chemické postřiky apod., avšak pouze krátce, neboť již v průběhu 90. let 20. století budova změnila svůj účel a začala sloužit balírnám Marila, později začleněným do polské společnosti Mokate Nedaleko areálu bylo plánováno i polní letiště pro starty agroletadel Zlín Z 37 „Čmelák“.
Původní provoz na vlečce ustal pravděpodobně již před rokem 2000, v následujících letech byly na začátku vlečky odstavovány nevyužité vozy ze stanice (několik let zde stály typické tři vozy Gbgkks zelené barvy). V roce 2010 byla v souvislosti s rekonstrukcí tratě Praha – České Budějovice vlečka částečně obnovena (bez elektrizace) a manipulační plocha před samotným velkoskladem byla využívána pro stavební účely (zejm. skládání kolejových polí). Úsek přes přejezd a do skladu využit nebyl. Po ukončení rekonstrukce v roce 2013 byla vlečka opětovně opuštěna a v roce 2016 spokojeně zarůstá a chátrá.
| | Vlečka začíná odbočením z 9. koleje výhybkou č. 7 v km 119,240. |
|
| Od stanice vlečka mírně stoupá levotočivým obloukem k předávacímu kolejišti a manipulační ploše u skladu. |
| | Roku 2010 bylo léta zarostlé kolejiště vyklučeno, aby mohlo o tři roky později opět upadnout v zapomnění. |
|
| Před branou do areálu velkoskladu se nachází ještě jedna výkolejka. |
| | Sepětí techniky s přírodou je tu téměř dokonalé. |
|
| Pohled zpět od výkolejky ke stanici vede houstnoucím křovím. |
| | Přestože je brána zamčená, kdo chce, projde dále ke kolejisšti. |
|
| Za branou jsou vidět výhybky i vybetonovaná manipulační plocha, kde se v roce 2010 skládala kolejová pole. |
| | Také zde se příroda činí. O tom, kudy vedou koleje, svědčí už jen trakční dráty. |
|
| O dva roky dřív na stejném místě. |
| | Druhá, kusá kolej je ve směru zpět ke stanici zbavena trakčního vedení, aby se k vagónům dobře dostaly silniční jeřáby vykládající kolejová pole. |
|
| Vlečka Mokate: zapomenuté a překrásné místo za nádražím v Olbramovicích. |
|
Zdroje
- Simba: Znovuvzkříšená vlečka Mokate/Marila v Olbramovicích. Dostupné z http://www.k-report.net/discus/archiv2010/28/45001-archiv-5.html.
- Seznam železničních drah - vleček v České republice podle evidence Drážního úřadu. Verze z 29. 4. 2016.
- Simba: Vlečka Olbra. Dostupné z http://www.k-report.net/discus/messages/28/45000.html?1477342074.
|