Faktografie
Vystavěna: | 1896 |
Ukončení provozu: | 1945 |
Číslo vlečky: | ? |
Délka: | 0,267 km |
| Délka mezinárodní vlečky byla jen 267 m. |
Historie
Jednou z nejzajímavějších vleček Jesenicka je unikátní krátká vlečka odbočující z jižního zhlaví někdejší stanice (v roce 2014 již pouze zastávky) Ondřejovice. V prostoru dnešní nevýznamné zastávky, od roku 2014 navíc s neobydlenou a poničenou výpravní budovou, v historii odbočovaly hned tři vlečky, v současnosti všechny zrušené a fyzicky zlikvidované. Kromě vlečky do vojenského areálu Muna a vlečky do ondřejovických strojíren to byla právě vlečka na pilu statkáře Rudzinského, jedinečná svým trasováním přes státní (v době výstavby rakousko-uhersko - pruskou, dnes Česko - Polskou) hranici. To bylo také po půlstoletí v době utužování hraničního režimu patrně jedním z hlavních důvodů jejího zrušení. Vlečka byla v provozu po celou dobu své existence mimo osmileté období 1903-1911, kdy byla z činnosti vyřazena povodní řeky Olešnice.
Trasa
| V tomto místě vlečka původně křížila silnici Mikulovice - Zlaté Hory. | Ze stanice vlečka dlouhá pouhých 267 m vycházela mírným levotočivým obloukem přes silnici Mikulovice - Zlaté Hory a bezprostředně za ní přecházela hraniční tok Olešnici po ocelovém nýtovaném mostě, který byl v roce 2014, tedy 103 let po svém dokončení stále ve velmi dobrém stavu.
Na pravém břehu řeky, v dnešním Polsku na území obce Podlesie vlečka končila na pile - v tomto prostoru dnes není možné narozdíl od nedalekých ruin průmyslového areálu najít žádné pozůstatky a prostor pily pokrývá pouze pastvina. Také v prostoru současné zastávky Ondřejoivce není možné vlečku spolehlivě vystopovat a ocelový most tak zůstává jediným dokladem o jejím trasování.
| Od Quanaba víme, že betonový podstavec v popředí není původní, ale jde o zbytky tzv. „zvláštního zařízení“, postaveného na podzim roku 1938 a sloužícího k zabarikádování mostu a znemožnění jeho využití německou armádou v očekávané válce s Československem. |
| | I po 103 letech od svého vybudování se most jeví jako použitelný. Stačí položit koleje… |
| | Vlaky už přes hranice jezdit nebudou; v současnosti využívají při svých příležitostných cestách do Polska most odvážní chodci. |
|
| Místo, kde stávala bývalá Rudzinského pila. Tehdejší Prusko je dnešním Polskem. |
| | Pozice někdejšího jižního Ondřejovického zhlaví. Na trase bývalé vlečky je zpevněná plocha nesloužící dnes už nikomu a k ničemu. |
|
Zdroje
- Heide, K. Žulová. http://heide.sweb.cz/xvleckymik.htm (accessed 2014-02-17).
- Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
|