Vlečka Přerov - elektrárna

Vlečka ze stanice Přerov do bývalé elektrárny je zrušená a snesená železniční vlečka na pravém břehu Bečvy v Přerově.

V mapce pravobřežní části Přerova I - Města je vlečka zaznačena fialovou barvou. Její jediná doložená kolej odbočovala ze severozápadního zhlaví stanice Přerov a ostře zatáčela vpravo do areálu Středomoravské elektrárny. Než dospěla k jižnímu z obou komínů v průčelí výtopny, procházela vlečka skládkou uhlí. Jak bylo uhlí dále dopravováno ke kotlům, se autorům dosud nepodařilo zjistit - k dispozivi byla v elektrárně úzkokolejná drážka.
V mapce pravobřežní části Přerova I - Města je vlečka zaznačena fialovou barvou. Její jediná doložená kolej odbočovala ze severozápadního zhlaví stanice Přerov a ostře zatáčela vpravo do areálu Středomoravské elektrárny. Než dospěla k jižnímu z obou komínů v průčelí výtopny, procházela vlečka skládkou uhlí. Jak bylo uhlí dále dopravováno ke kotlům, se autorům dosud nepodařilo zjistit - k dispozivi byla v elektrárně úzkokolejná drážka.

Faktografie

Vystavěna:před 1946 (asi 1916)
Ukončení provozu:před 2016
Číslo vlečky:
Délka:0,25 km

Vlečka přerovské elektrárny (v seznamech též vedena jako vlečka Dalkia Česká republika - Výtopna Přerov nebo vlečka Moravskoslezské teplárny a.s.) odobčovala z koleje č. 3v železniční stanice Přerov a vedla k západnímu průčelí výtopny Středomoravské elektrárny na ulici Tržní v Přerově. Pro vlečku je doložena jediná kolej, zakončená později v areálu elektrárny pevným kolejovým polem usazeným v betonu, zřejmě z důvodu zamezení odkapu topných olejů dovážených do elektrárny (od roku 1945 sloužící jako výtopna).

Vlečka byla úředně zrušena 15. 9. 2016

Uvítáme bližší informace o historii vlečky. Máte-li nějaké k dispozici, prosím ozvěte se nám v komentáři pod článkem.

Pevné kolejové pole na konci vlečky do elektrárny bylo zřejmě vybudováno až v 60. létech 20. století, kdy elektrárna definitivně přešla do provozu pouze jako výtopna a položila tak základ rozvodné síti tepla ve městě (poslední kotle se odsud do areálu moderní přerovské teplárny stěhovaly v roce 1995). Na vlečkové koleji se tehdy zřejmě stáčely topné oleje (případně jiné kapalné produkty), které by mohly ohrozit podzemní vody a prostor tak bylo zapotřebí nepropustně odizolovat.
Pevné kolejové pole na konci vlečky do elektrárny bylo zřejmě vybudováno až v 60. létech 20. století, kdy elektrárna definitivně přešla do provozu pouze jako výtopna a položila tak základ rozvodné síti tepla ve městě (poslední kotle se odsud do areálu moderní přerovské teplárny stěhovaly v roce 1995). Na vlečkové koleji se tehdy zřejmě stáčely topné oleje (případně jiné kapalné produkty), které by mohly ohrozit podzemní vody a prostor tak bylo zapotřebí nepropustně odizolovat.

Zdroje

  1. Drážní úřad ČR: Seznam zrušených vleček k 15. 9. 2016.
 
Článek ze dne 18. 11. 2020 byl naposledy upraven dne 25. 11. 2020 a zobrazen celkem 12696×, naposledy dne 23. 4. 2024 v 19:06.
 
 

Články související s tématem Vlečka Přerov - elektrárna

Zpět | Nahoru

Středomoravská elektrárna v Přerově
Středomoravská elektrárna v Přerově
Názvem Středomoravská elektrárna bývá označována zrušená parní elektrárna při ulici Tržní v Přerově. Elektrárna, která se významně podílela na elektrifikac…
Přerov (žst)
Přerov (žst)
Název stanice: Přerov Číslo stanice: 346627 Zkratka: PRE Kilometrická poloha: 183,453 …
Dětská železnice v Brně
Druhý Přerov
Loader.load() Interaktivní mapa Druhého Přerova V mapce níže jsou zaznačena místa, kde se druhý Přerov dotýká města, které jsme zvyklí vídat z každoden…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-23]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20P%C5%99erov%20-%20elektr%C3%A1rna&typzarizeni=m.
 
Desktopová verze | Mobilní verze