Vlečka Pardubice-Rosice nad Labem - továrna na výbušniny

Faktografie

Vystavěna:1920-1921
Ukončení provozu:V provozu (2014).
Číslo vlečky:4436
Délka:

Jedna z nejrozsáhlejších vleček v Česku do továren na výbušniny v Pardubicích byla vystavěna mezi roky 1920 a 1921 jako vlečka do Továrny na látky výbušné, později Explosia, nyní Synthesia a Explosia. Na vlečce byly v provozu parní a akumulátorové (z důvodu bezpečnosti při manipulaci s explozivními materiály) lokomotivy, později došlo k úplné motorizaci lokomotivního parku - ve směně sloužily současně až 4 stroje. Celková délka vlečky dosahovala v maximálním stavu cca 60 km a z výchozí stanice Rosice nad Labem (dnes Pardubice-Rosice nad Labem vedla až téměř do stanice Stéblová, kde byla však podle dostupných informací ukončena kuse bez spojení s kolejištěm stanice (tento úsek je od roku 2004 zrušen). Od roku 2003 provoz na vlečce zajišťuje Unipetrol Doprava, zpravidla jedním strojem.

Zdroje

  1. Mlynarčík, M.: Vlastní text.
  2. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 16268×, naposledy dne 2. 12. 2024 v 1:23.
 
 

Články související s tématem Vlečka Pardubice-Rosice nad Labem - továrna na výbušniny

Zpět | Nahoru

Pardubice-Rosice nad Labem (žst)
Pardubice-Rosice nad Labem (žst)
Název stanice: Pardubice-Rosice nad Labem Číslo stanice: 546135 Zkratka: RNL Kilometrická poloha: …
Katalog vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Stéblová (žst)
Stéblová (žst)
Název stanice: Stéblová Číslo stanice: 568907 Zkratka: SBL Kilometrická poloha: 9,599 …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: ZdeněkČas: 21. 4. 2021, 15:12
Zdravím, já bych si dovolil polemizovat s Pavlem z předchozího příspěvku. Já na tom severním předávacím kolejišti, které asi opravdu nikdy nebylo napojeno na stanici ve Stéblové, pamatuji nějaké odstavené hodně rezavé vagóny. Jak by se tam asi dostaly, kdyby to nebylo propojené přes Synthesii? Jestli mě teda paměť neklame. Ono to je už přes 30 let.

Autor: PavelČas: 21. 3. 2020, 2:27
Popisována vlečka končila a končí v areálu firmy Syntezia.
Vlečka ze severu do stanice Stéblová je jinou, druhou vlečkou, jenž byla vybudována na sklonku 80.tych let a nikdy nedostavena a nevyužitá snesena v roce 2004. Tyto dvě vlečky NEBYLY vzájemně propojeny.



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-12-03]
Dostupné z: https://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%C4%8Dka%20Pardubice-Rosice%20nad%20Labem%20-%20tov%C3%A1rna%20na%20v%C3%BDbu%C5%A1niny.
 
Desktopová verze | Mobilní verze