Faktografie
Vystavěna: | 1974 |
Ukončení provozu: | V provozu (2014). |
Číslo vlečky: | 5191 |
Délka: | 18,3 km |
Nejdelší železniční vlečka v ČR byla budována od roku 1974 v rámci příprav k výstavbě první jaderné elektrárny na území dnešního Česka. Z původní dvojice variant napojení areálu jaderné elektrárny na železniční síť byla vybrána varianta vlečky z Rakšic na úkor vlečky vedené komplikovaným terénem z Třebíče (bez zajímavosti není, že nejbližší železniční tratí k elektrárně kromě vybudované vlečky byl 10 km vzdálený konec vlečky z Náměště nad Oslavou na vojenské letiště, který však od elektrárny dělilo hluboké údolí Jihlavy).
Relativní mládí vlečky a její důležitost pro monstrózní stavbu jaderné elektrárny znamenaly velkorysé trasování a stavbu řady náspů a vysokého mostu přes čřeku Rokytnou v kopcovitém trénu jihozápadní Moravy. Po rekonstrukci v letech 1999-2000 je vlečka v roce 2014 stále v dobrém technickém stavu a lehkém provozu a s traťovou rychlostí 60 km/h patří k nejkvalitnějším českým vlečkám.
Zdroje
- Železniční vlečka k Jaderné elektrárně Dukovany. Dostupné z http://www.zrcadlo.info
- Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
|
| Poslední úsek vlečky před branami elektrárny. |
|
| Dukovanská vlečka se vymyká nad ostatní vlečky vysokou kvalitou svršku i nadstandardní traťovou rychlostí. |
|
| Výkolejka a brána na vjezdu do areálu jaderné elektrárny. |
|
|