Faktografie
Vystavěna: | ? |
Ukončení provozu: | 1992 |
Číslo vlečky: | ? |
Délka: | 6,1 km |
Zajímavá vlečka vedoucí zvlněnou krajinou podhůří Českomoravské vysočiny patří mezi přitažlivé dráhy Rosicko-oslavenského uhelného revíru. Vlečka odbočovala ve stanici Zastávka u Brna a stoupala jižním směrem okolo výsypky a dolu Ferdinand na okraj Zbýšova k dolům Antonín a Jindřich I a Jindřich II. Odtud mírným klesáním a obloukem o 170° k dolu Simson a nakonec úvratí k dolu Anna. Konec vlečky ležel pouhé 3 km od zakončení dráhy Moravské Bránice - Oslavany, která vede do revíru z východu, nicméně s výškovým rozdílem přes 100 m. Obě dráhy tak spojovala pouz unikátní nákladní lanovka do oslavanské elektrárny.
Po ukončení těžby v revíru v roce 1992 vlečka osiřela až do roku 2009, kdy ji začali dobrovolníci z Muzea průmyslových železnic přestavovat na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.
| | Výkolejka ZVK1 chránila stanici před vozy, které by se mohly přiřítit z vlečky, která od stanice vytrvale stoupá. |
|
| Zbýšovská dráha začíná táhlým obloukem o poloměru cca 150 m, kterým se ze stanice stočí k jihozápadu o více než 90°. |
| | Ulice pod mostkem se jmenuje příznačně Havířská. |
|
| | Jedním z nejromantičtějších úseků na vlečce byl zárub ve skále pod Zelenou ulicí. |
|
| Následuje takřka 2 km dlouhý a téměř přímý úsek okolo Babic až do sedla nad Zbýšovem. |
| | Přejezd na křížení s Dolní ulicí v Babicích. |
|
| Na konci dlouhého přímého úseku Zbýšovská dráha vyšplhala do sedla nad Zbýšovem (382 m n. m.), odkud mnoha oblouky klesala přes Zbýšov až k dolu Anna (325 m n. m.) nad Oslavany. |
| | V roce 2008 používali místní vlečku pro improvizovanou osobní dopravu. Tomu s přestavbou na úzký rozchod bohužel odzvonilo. |
|
|