Vlečka Březová nad Svitavou - Vitka

Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:1. 5. 2004
Číslo vlečky:4101
Délka:0,2 km (0,3 km s rozvětvením)

Vlečka do textilky v Brněnci - Moravské Chrastové

Vlečka textilky v Brněnci - Moravské Chrastové odbočuje z jižního zhlaví stanice Březová nad Svitavou a vede rovnoběžně s železniční tratí č. 260 směrem na jih, kde se rozděluje na dvě samostatné koleje a končí v ocelovém přístřešku.
Celková délka vlečky je asi čtvrt kilometru.
Celková délka vlečky je asi čtvrt kilometru.
Vlečka podle dostupných zrojů nikdy nevedla do centrální části výrobního areálu a materiál tak musel být dále přepravován jinou formou.

Přestože továrna přilehlá k mlýnu, se kterým v průběhu let částečně sdílela výrobu, od svého založení několikrát změnila název i majitele, mimo krátké období za 2. světové války sloužila k výrobě textilu a s tím také souvisel provoz vlečky. Později postavená kotelna, hadice a zařízení v ocelovém přístřešku však svědčí také o dovozu paliva (pravděpodobně topného oleje) do průmyslového areálu.

Vlečka do továrny v Brněnci vychází ze stanice Březová nad Svitavou.
Vlečka do továrny v Brněnci vychází ze stanice Březová nad Svitavou.
Tady stály vagóny s vězni čekajícími na umístění do koncentračního tábora.
Tady stály vagóny s vězni čekajícími na umístění do koncentračního tábora.
Je cosi mrazivého v tom kousku kolejí mezi železnicí spojující svět a bývalým koncentrákem od světa izolovaným ostnatým drátem a kulometnými věžemi.
Je cosi mrazivého v tom kousku kolejí mezi železnicí spojující svět a bývalým koncentrákem od světa izolovaným ostnatým drátem a kulometnými věžemi.
Zajímavou epizodou byl provoz koncentračního tábora v areálu textilky, proslavený především působením nacisty Oskara Schindlera, který sem přesídlil a výrobou munice zaměstnával necelých jedenáct stovek převážně židovských vězňů, z nichž většině tímto krokem zachránil život. Z koncentračního tábora v polském Plašově byli vězni do Brněnce dopraveni nákladními vozy a po příjezdu zůstali ve vagónech uzamčeni ve stoje celou noc, než jim bylo umožněno opustit areál vlečky.

V roce 1997 byla část vlečky až k přístřešku v souvislosti s rekonstrukcí tratě č. 260 elektrizována.

Současnost

V lednu 2014 byla vlečka již deset let mimo provoz (ten skončil v den vstupu Česka do EU), po opuštění areálu textilní továrny Vitka vzal za své také plot a proto je vlečka v celé délce včetně přístřešku volně přítupná. Koleje jsou neprůjezdné, nicméně vlečka je v poměrně zachovalém stavu. V únoru 2014 došlo k vytrhání obou kolejí od výhybky po konec vlečky (tj. včetně části v přístřešku).

Nakládací a vykládací prostor je vysypán pískem takřka plážovým.
Nakládací a vykládací prostor je vysypán pískem takřka plážovým.
V mlze vypadá vlečka naprosto zababovsky.
V mlze vypadá vlečka naprosto zababovsky.
Jako kluk jsem si myslel, že přístřešek slouží ke zbrojení lokomotiv naftou. Pravděpodobně se naopak topné oleje čerpaly z vozů do kotelny v areálu textilky.
Jako kluk jsem si myslel, že přístřešek slouží ke zbrojení lokomotiv naftou. Pravděpodobně se naopak topné oleje čerpaly z vozů do kotelny v areálu textilky.
Místo v troleji, koluje nyní proud v solárních panelech elektrárny instalované na střeše nakládacího přístřešku.
Místo v troleji, koluje nyní proud v solárních panelech elektrárny instalované na střeše nakládacího přístřešku.
 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12477×, naposledy dne 16. 4. 2024 v 20:04.
 
 

Články související s tématem Vlečka Březová nad Svitavou - Vitka

Zpět | Nahoru

Vitka
Vitka
Právě v této továrně se odehrávalo závěrečné dějství podle pravdy sepsaného příběhu, který byl později natočen jako slavný film Schindlerův seznam o několika s…
Katalog vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Miloslav OpršalČas: 28. 4. 2017, 15:48
Vlečka ve Březové n/S. kterou popisujete, byla postavene kolem r.1980 při výstavbě teplárny v areálu Vitky.Vězni pro tehdy Schindlerovu fabriku byli dováženi do prostoru nádraží Březová n/S. Existovala v té době vlečka pro Vitku v Moravské CHrastové, která odbočovala z hlavní traťě Brno-Č.Třebová v km 212. Měla jednu kolej a od ní fungovala úzká dráha do Vitky. Vlečka byla zrušena při obnově koridoru.

Autor: Jakub Čas: 15. 2. 2015, 20:15
:-) Ted je to cele jiz bez koleji :-)

Autor: Jakub Čas: 15. 2. 2015, 20:14
:-) Ted je to cele jiz bez koleji :-)



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%c4%8dka%20B%c5%99ezov%c3%a1%20nad%20Svitavou%20-%20Vitka.
 
Desktopová verze | Mobilní verze