Vlečka Ondřejovice - pila

Faktografie

Vystavěna:1896
Ukončení provozu:1945
Číslo vlečky:?
Délka:0,267 km
Délka mezinárodní vlečky byla jen 267 m.
Délka mezinárodní vlečky byla jen 267 m.

Historie

Jednou z nejzajímavějších vleček Jesenicka je unikátní krátká vlečka odbočující z jižního zhlaví někdejší stanice (v roce 2014 již pouze zastávky) Ondřejovice. V prostoru dnešní nevýznamné zastávky, od roku 2014 navíc s neobydlenou a poničenou výpravní budovou, v historii odbočovaly hned tři vlečky, v současnosti všechny zrušené a fyzicky zlikvidované. Kromě vlečky do vojenského areálu Muna a vlečky do ondřejovických strojíren to byla právě vlečka na pilu statkáře Rudzinského, jedinečná svým trasováním přes státní (v době výstavby rakousko-uhersko - pruskou, dnes Česko - Polskou) hranici. To bylo také po půlstoletí v době utužování hraničního režimu patrně jedním z hlavních důvodů jejího zrušení. Vlečka byla v provozu po celou dobu své existence mimo osmileté období 1903-1911, kdy byla z činnosti vyřazena povodní řeky Olešnice.

Trasa

V tomto místě vlečka původně křížila silnici Mikulovice - Zlaté Hory.
V tomto místě vlečka původně křížila silnici Mikulovice - Zlaté Hory.
Ze stanice vlečka dlouhá pouhých 267 m vycházela mírným levotočivým obloukem přes silnici Mikulovice - Zlaté Hory a bezprostředně za ní přecházela hraniční tok Olešnici po ocelovém nýtovaném mostě, který byl v roce 2014, tedy 103 let po svém dokončení stále ve velmi dobrém stavu.

Na pravém břehu řeky, v dnešním Polsku na území obce Podlesie vlečka končila na pile - v tomto prostoru dnes není možné narozdíl od nedalekých ruin průmyslového areálu najít žádné pozůstatky a prostor pily pokrývá pouze pastvina. Také v prostoru současné zastávky Ondřejoivce není možné vlečku spolehlivě vystopovat a ocelový most tak zůstává jediným dokladem o jejím trasování.

Od Quanaba víme, že betonový podstavec v popředí není původní, ale jde o zbytky tzv. „zvláštního zařízení“,  postaveného na podzim roku 1938 a sloužícího k zabarikádování mostu a znemožnění jeho využití německou armádou v očekávané válce s Československem.
Od Quanaba víme, že betonový podstavec v popředí není původní, ale jde o zbytky tzv. „zvláštního zařízení“, postaveného na podzim roku 1938 a sloužícího k zabarikádování mostu a znemožnění jeho využití německou armádou v očekávané válce s Československem.
I po 103 letech od svého vybudování se most jeví jako použitelný. Stačí položit koleje…
I po 103 letech od svého vybudování se most jeví jako použitelný. Stačí položit koleje…
Vlaky už přes hranice jezdit nebudou; v současnosti využívají při svých příležitostných cestách do Polska most odvážní chodci.
Vlaky už přes hranice jezdit nebudou; v současnosti využívají při svých příležitostných cestách do Polska most odvážní chodci.
Místo, kde stávala bývalá Rudzinského pila. Tehdejší Prusko je dnešním Polskem.
Místo, kde stávala bývalá Rudzinského pila. Tehdejší Prusko je dnešním Polskem.
Pozice někdejšího jižního Ondřejovického zhlaví. Na trase bývalé vlečky je zpevněná plocha nesloužící dnes už nikomu a k ničemu.
Pozice někdejšího jižního Ondřejovického zhlaví. Na trase bývalé vlečky je zpevněná plocha nesloužící dnes už nikomu a k ničemu.

Zdroje

  1. Heide, K. Žulová. http://heide.sweb.cz/xvleckymik.htm (accessed 2014-02-17).
  2. Hudec, Z. k.; Sekera, P.; Bureš, P.; Přibyl, J.; Ziffer, D.; Hádek, T.; Tyller, R.; Korbel, P.; Záruba, T.; Tetiva, J.; Pokorný, P.; Bureš, M.; Mara, R.; Mrkos, J. Atlas drah České republiky 2006-2007. Malkus: 2006; Vol. 2.
 
Článek ze dne 22. 9. 2014 byl naposledy upraven dne 5. 11. 2018 a zobrazen celkem 12952×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 9:23.
 
 

Články související s tématem Vlečka Ondřejovice - pila

Zpět | Nahoru

Ondřejovice (žst)
Ondřejovice (žst)
Železniční stanice Ondřejovice se nacházela na trati Mikulovice – Zlaté Hory v katastru města Zlatých Hor. Nejpozději v roce 2010 byla stanice zrušena a přem…
Katalog Vleček
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …
Ondřejovice (žzast)
Ondřejovice (žzast)
Název zastávky: Ondřejovice Číslo zastávky: 342428 Kilometrická poloha: 4,225 Provozní obvod:…
Vlečka Ondřejovice - Muna
Vlečka Ondřejovice - Muna
Faktografie Vystavěna:1939 Ukončení provozu:cca 2003 Číslo vlečky:? Délka:5,1 km (1,6 km, nákladiště a smyčka), 6,989 m s veškerým …
Vlečka Ondřejovice - strojírny
Vlečka Ondřejovice - strojírny
Vlečka do Ondřejovických strojíren (Ondrstroj) odbočovala z železniční stanice Ondřejovice na trati Mikulovice – Zlaté Hory. Historie Vlečka byla pravděp…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Vle%c4%8dka%20Ond%c5%99ejovice%20-%20pila.
 
Desktopová verze | Mobilní verze