| Budkovický železniční tunel. |
Popis
Budkovický tunel, původně zamýšlený jako dvojkolejný, kterým však nikdy více než jedna kolej nevedla, se nachází na katastru města Ivančic na trati Brno – Hrušovany nad Jevišovkou (244) mezi stanicemi Moravské Bránice a Budkovice. Tunel uvedený do provozu v roce 1870 byl prvním v Rakousku-Uhersku, na jehož stavbě byl využit pokrokový materiál pro trhání skal - dynamit.
| Jižní portál Budkovického tunelu se nachází necelé dva kilometry cesty po dráze od zastávky Budkovice. |
| | Zvlášť v létě je ve skalnatém údolí na strmém svahu nad řekou Rokytnou občas docela těsno. Vlaky se tu téměř prodírají džunglí. |
|
| Jižní portál Budkovického tunelu. Šířka tunelové roury dává tušit, že tudy kdysi měly vedle sebe vést hned dvě koleje. |
| | Díky tomu, že Akátová dráha nikdy nedosáhla svého zamýšleného významu a stavba druhé koleje se neuskutečnila, lze nyní tunelem bezpečně procházet v uctivé vzdálenosti od koleje. |
|
| Díky integrovanému dopravnímu systému je zde od začátku 21. století značný provoz osobních vlaků. Rozhodně se tady nejedná o zapadlou lokálku, po které projede pár vlaků denně. |
|
| Severní portál Budkovického tunelu, na který nikdy nesvítí slunce, takže poklidně obrůstá mechem. |
| | Z útrob hory vydechuje cosi lákavě tajuplného. |
|
Zdroje
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
|