Databáze úzkokolejek

Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci - tj. drahách existujícíh i zaniklých všech účelů. Pro zahrnutí do seznamu by měla úzkokolejka svým významem přesahovat rozsah jednoho výrobního závodu (pily, mlýna, tovární haly aj.), nicméně seznam obsahuje i některé výjímečné dráhy menšího rozsahu nezávisle na tom, zda jde o drážky důlní, lesní, průmyslové, rekreační, tramvajové, regionální či s celostátním významem.

Úzkokolejky v Evropě


Belgie

Kusttram (pobřežní dráha) tramvajová dráha 1000 mm 68 km Nejdelší tramvajová linka na světě kopíruje prakticky v celé délce belgické pobřeží. Vede z De Panne u francouzských hranic až do Knokke-Heistu u nizozemských hranic skrze města a obce téměř přímo po pláži. Je pozůstatkem rozsáhlého systému úzkokolejných tramvají v Belgii.

Bělorusko

Dětská železnice v Minsku turistická (dětská) dráha 750 mm km Původní pionýrská železnice v parku Čeljsuskinců (podle parníku Čeljuskin, který v roce 1934 prorazil severní cestu kolem Ruska) v Minsku dnes slouží veřejnosti jako městská dětská železnice.

Bulharsko

Септември - Добринище regionální dráha v provozu 760 mm km Nejvyšší trať na Balkáně stoupá do výšky 1267 m nad mořem, aby překonala šílenými oblouky a křížením sebe sama v tunelech na své cestě po nejvyšší vrcholky nejvyššího balkánského pohoří Рила.
  Радомир - Кулата přestavěná celostátní dráha 760 mm km Původní přes sto kilometrů dlouhá trať vedoucí ze stanice Радомир přibližně jižním směrem až na bulharsko řeckou hranici byla v roce 1969 přstavěna na rozchod 1435 mm a na počátku 21. století elektrizována jako stěžejní evropský koridor severojižního směru.
Червен Бряг - Оряхово zrušená regionální dráha 760 mm km
Кочериново – Рила – Рилски манастир 600 mm 36,5 km Dráha byla v provozu jako trať č. 53 s veřejnou dopravou mezi roky 1916 a 1960.
Каспичан – Тодор Икономово, Ружища - Каолиново 760 mm Provoz ukončen asi v roce 1960.
Тодоров–Петрич 760 mm
Царево - Ахтопол - Бродилово - Кости 760 mm
Раковски – Хасково – Порто Лагос 760 mm
Сарамби–Ладжене–Неврокоп 760 mm
Орлица–Елешница 600 mm 12 km

Česko

  Obrataň - Jindřichův Hradec - Nová Bytřice regionální dráha v provozu 760 mm km Pravděpodobně nejznámější úzkokolejná dráha v Česku vede malebnou krajinou jižních Čech od roku 1897/1906. V roce 2017 je dráha celoročně v provozu jako plnohodnotná regionální trať.
Úzkokolejka Třemešná - Osoblaha. Osoblaha - Třemešná ve Slezsku regionální dráha v provozu 760 mm km  
Mladějov na Moravě - Hřebeč-doly průmyslová drážka v muzejním provozu 600 mm km  
Úzkokolejka šamotky ve Vidnavě. Úzkokolejka vidnavské šamotky zrušená průmyslová drážka 600 mm 2 km Zrušená průmyslová drážka vedla z vidnavské šamotky do necelé 2 km vzdálených kaolinových lomů. Zajímavá je především dodnes zachovaným betonovým tunelem o délce 400 m, který ústí na dně jednoho z lomů.
Ostrava Vítkovice průmyslová drážka v provozu 790 mm km Průmyslová drážka v areálu Vítkovických železáren.
  Tramvajová síť Liberec - Jablonec tramvajová síť v provozu 1000 mm km  
  Úzkokolejka ve Zbýšově nově vybudovaná turistická drážka 600 mm 1,5 km (1,5 km) Původní vlečku ze stanice Zastávka u Brna do dolu Anna u Zbýšova přestavuje od roku 2009 Muzeum průmyslových železnic původem z Mladějova na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.
Frýdlant v Čechách - Heřmanice zrušená regionální dráha 750 mm Jeden ze tří systémů úzkokolejných tratí v Česku byl zrušen na sklonku socializmu v roce 1984.
  Břasy - Darová zrušená důlní drážka 700 mm Úzkokolejka vybudovaná firmou J. D. Starck v roce 1871 vedla od nádraží v Břasech k dolu Liewald a později k dalším chemickým a důlním provozům. V roce 1908 elektrifikována, definitivně zrušena 1953.
Plzenecká úzkokolejka muzejní dráha 600 mm 0,55 km Plzenecká železnice od roku 1994 zachraňuje úzkorozchodná vozidla zejména o rozchodu 600 mm a rozšiřuje nově vybudovanou předváděcí trať v areálu dětskéhio tábora ve Starém Plzenci.

Německo

  Zittau - Oybin - Jonsdorf regionální dráha s muzejním provozem 750 mm km Trojramenná dráha mezi městy Zittau (Žitava), Jonsdorf a lázněmi Oybin (Ojvín) se nachází v bezprostřední blízkosti českých hranic.

Polsko

Bieszczadská úzkokolejka lesní drážka s turistickým provozem 750 mm 75 km (21 km) Z někdejší malebné trati podhůřím východopolských Bieszczad na přelomu 1. a 2. tisíciletí zbyl v provozu pouhý zlomek, na kterém probíhá turistický provoz silně kýčovitého charakteru.
Bytomská úzkokolejka průmyslová městská drážka s turistickým provozem 785 mm 21 km
Úzkokolejka Czarna Białostocka - Czeremchowa Tryba zrušená drážka 600 mm 8 km (0 km)
Úzkokolejka Ełk - Sypitki zemědělská drážka s turistickým provozem 750 mm 16 km Severovýchodopolská úzkokolejka postavená v letech 1910-1918 je jedinou provozní drážkou v širším okolí.
Úzkokolejka Gniezno - Ostrowo cukrovarnická drážka s historickým provozem 750 mm 33 km (33 km) Cukrovarnická Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa je v provozu od roku 1883 dosud.
Białośliwská úzkokolejka bývalá regionální dráha s turistickým provozem 600 mm 150 km (10 km) Dráha budovaná od roku 1893 se stala v době největší slávy roku 1913 se svými 150 km délky nejdelší úzkokolejkou v Polsku.
Gryfická úzkokolejka zemědělská drážka s turistickým provozem 1000 mm 53 km (39 km) Přímořská trať v okolí Gryfic nevede k moři, ale prochází malebnými bukovými lesy nedaleko břehů Baltského moř v severozápadním cípu Polska.
Krośniewická úzkokolejka zrušená regionální dráha 750 mm 160 km (0 km) V roce 2002 ustal provoz na úzkokolejné síti v okolí Krośniewic, která patřila od roku 1914 po spojení několika oddělených drážek armádou k nejdelším v Polsku.
Mławská úzkokolejka vojenská a zemědělská drážka v rekonstrukci 750 mm 74 km (0 km) Dráha vznikla během několika týdnů jako dílo pruské armády v roce 1915. Základem byla 600 mm drážka cukrovaru v Krásném. Přerozchodování na 750 mm se odehrálov roce 1962.
Úzkokolejka Koszalin – Manowo regionální dráha s muzejním provozem 1000 mm 29 km (13 km) Původní drážka o rozchodu 750 mm z roku 1898 byla přerozchodována společně s Gryfickou úzkokolejkou an rozchod 1000 mm a v běžném provozu tak vydržela do roku 2001.
Białowieżská úzkokolejka lesní dráha s muzejním provozem 600 mm 130 km (17 km) Úzkokolejka někdy také označovaná Hajnówka - Topiło podle posledního provozního úseku (2016) o délce 17 km se původně rozprostírala po mnohem větší ploše Bialowieżského pralesa, kde sloužila od roku 1915 německé armádě pro odvoz dřeva. Všechny větve drážky (Topiłská, Grudecká, Samoszská a další) se sbíhaly ve zpracovatelském závodě v Hajnówce. V roce 2016 byl na jižní větvi turistický provoz.
Úzkokolejka Jędrzejów-Pinczów 750 mm 30 km (30 km)
Nałęczówská úzkokolejka 750 mm 53 km (14 km)
Úzkokolejka Tuja - Nowy Dwór 750 mm 37 km (37 km)
Úzkokolejka v Piasecznu 1000 mm 71 km (15 km)
Pleszewská úzkokolejka 750 mm 3 km (3 km)
Úzkokolejka Płociczno-Krusznik 600 mm 27 km (10 km)
Úzkokolejka Przeworsk - Dynów 750 mm 46 km (46 km)
Rogówská úzkokolejka 750 mm 49 km (8 km)
Rudská úzkokolejka 785 mm 6 km (6 mm)
Śmigielská úzkokolejka regionální trať s turistickým provozem 750 mm 23 km (11 km) Od roku 1898 sloužila drážka o rozchodu 1000 mm do roku 1951, kdy byla netradičně přerozchodována na současných 750 mm.
Sochaczewská úzkokolejka 750 mm 17 km (17 km)
Sompolenská úzkokolejka zrušená drážka 750 mm (0 km) Provoz ukončen v roce 2001.
Úzkokolejka Środa-Zaniemyśl 750 mm 14 km (14 km)
Strachowická úzkokolejka 750 mm 20 km (12 km)
Zbierská úzkokolejka 750 mm 69 km (14 km)
Źninská úzkokolejka 600 mm 12 km (12 km)
Cukrovarnická drážka v Dobrém zrušená cukrovarnická drážka 750 mm Zrušena v roce 2001.
Kruszwická drážka zrušená řepařská drážka 750 mm Zrušena v roce 2002
Úzkokolejka Nasielsk- Pułtusk zrušená drážka 26 km (0 km) Provoz ukončen v roce 2001.
Opalenická úzkokolejka 750 mm (0 km)
Piotrkówská úzkokolejka 750 mm (0 km)
Tuczenská úzkokolejka zrušená drážka 750 mm (0 km) Provoz ukončen v roce 2001.
Úzkokolejka na poloostrově Hel armádní drážka obsluhující opevnění poloostrova Hel 600 mm 0,5 km (0,5 km)

Rakousko

Rumunsko

Vaser lesní drážka v provozu   km  

Slovensko

Trenčianské teplice - Trenčianská Teplá regionální dráha v provozu 760 mm 5,4 km Od 27. 6. 1909 je v provozu úzkokolejná trať na pomezí tramvaje a vlaku od hlavní dráhy z Trenčianské Teplé do koncové stanice Trenčianské Teplice v podhůří Strážovských vrchů. Důvodem pro vybudování dráhy, který trvá dodnes, byla osobní doprava lázeňských hostů a turistů.
  Tatranské elektrické železnice regionální dráha turistického typu v provozu 1000 mm 35 km  
  Kysucko-oravská železnice lesní drážka v provozu 760 mm 110 km  
Tramvajová síť Bratislava tramvajová síť v provozu 1000 mm
  Ĺubochňa - Močidlá lesní drážka   34 km V provozu od roku 1903.
  Vígľaš - Kyslinky     26 km V provozu od roku 1905.
  Hronec - Stará dolina lesní drážka mimo provoz   114 km V provozu od roku 1914.
Liptovský Hrádek - Rovienky lesní drážka mimo provoz   104 km  V provozu od roku 1914
  Makov - Kopanice lesní drážka mimo provoz 760 mm 6 km Provoz zahájen v roce 1920.
  Suchá Hora - Liesek 600 mm      
  Nitranská polní železnice 760 mm 2 km    
  Smolenice - Dobrá Voda 600 mm 70 km   Provoz zahájen 1901, ukončen 1960.
Katarínka muzejní lesní železnice 600 mm Od roku 1998 budují za využití původního matriálu ze zrušené drážky Smolenice - Dobrá Voda dobrovolníci muzejní dráhu připomínající někdejší lesní železnici v podhůří Malých Karpat. Odkaz: www.zeleznicka.sk
  Gelnica - Smolnická Huta 1000 mm 25 km Provoz ukončen 1965.
  Smolník - Velká Kotlina 760 mm 10 km Provoz zahájen 1909, ukončen 1959.
  Nálepkovo - Tichá Voda lesní železnice mimo provoz 760 mm 10 km Provoz zahájen 1906, ukončen 1960.
Úzkokolejky trnavského cukrovaru zrušené průmyslové drážky

Srbsko

Šarganska Osmica část bývalé celostátní dráhy s muzejním provozem 760 mm km Malebná úzkokolejka jako část zrušené dráhy Beograd - Sarajevo na srbsko-bosenském pomezí patří k nejkrásnějším drahám svého druhu na světě.

Ukrajina

Вигода lesní drážka v provozu   km Vyhodská železnice jako pozůstatek rozsáhlé sítě lesních drážek na severní straně ukrajinských Karpat je typickým zástupcem desítek podobných železnic v minulosti a živoucí historií dřevařství střední Evropy.
Boržavská (Iršavská) drážka regionální a lesní trať v provozu 750 mm 106 km Původně především lesní železnice, která pokračuje dvěma větvemi nížinou až k hlavní dráze na břehu řeky Tisy v roce 2017 slouží pouze k osobní dopravě na zlomku původní dráhy v režii ukrajinských drah.

Úzkokolejky v Asii

Železniční síť v Thajsku celostátní síť drah v provozu 1000 mm km Celá státní síť železnic v Thajsku má jednotný rozchod 1000 mm.
Železniční síť ve Vietnamu celostátní síť drah v provozu 1000 mm km Celá státní síť železnic ve Vietnamu má jednotný rozchod 1000 mm.
Železniční síť v Laosu celostátní síť drah v provozu 1000 mm km Celostátní síť drah v Laosu je tvořena jednou dráhou od mostu přes řeku Mekong (dráha přichází z Thajska) po stanici ທ່ານາແລ້ງ (Thanaleng) poblíž hlavního města ວຽງຈັນ (Vientianne) o délce 3,52 km a rozchodu 1000 mm.
Železniční síť v Kambodži celostátní síť drah v provozu 1000 mm km Celostátní síť kambodžských železnic o rozchodu 1000 mm je v roce 2014 již tři dekády mimo provoz a prochází rozsáhlou rekonstrukcí s předpokládaným dokončením v roce 2015 až 2016.
Dětská železnice v Jerevanu dětská železnice v provozu 750 mm 2,1 km Dětská železnice (dříve pionýrská železnice) v Jerevanu je v provozu od roku 1937 a patří tak k nejstarším dětským železnicím sovětského typu na světě. Ze stanice Հայրենիք (Ajrenik) vede do koncové stanice Պիոներական (Pioněrakan). Železnice vede v prudkém svahu západně od města nad řekou Հրազդան (Hrazdan) a pod kanálem, který z řeky odbočuje a přivádí vodu blíže k centru.

Zdroje

  1. Liebich, R.: Úzkokolejky, Schmalspurbahn, Narrow Gauge Railway. Dostupné z http://www.uzkokolejky.estranky.cz/.
 
Článek ze dne 25. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 6. 9. 2017 a zobrazen celkem 3389×, naposledy dne 10. 12. 2017 v 21:09.
 
   

Články související s tématem Databáze úzkokolejek

Zpět | Nahoru

Šarganska Osmica
Šarganska osmica
Podle legendy bylo vytýčení trati tak složitým problémem, že byla zajatým rakousko-uherským inženýrům odsouzeným po válce k doživotním pracem nabídnuta svoboda…
Úzkokolejka Септември - Добринище
Úzkokolejka Септември - Добринище
Úzkokolejka Septemvri - Dobrinište Prameny Úzkorozchodná trať Septemvri - Dobrinište, dostupné z webu http://spvd.cz/index.php/bulharsko/uzkorozchodna-t…
Bieszczadská úzkokolejka
Bieszczadská úzkokolejka
Bieszczadská úzkokolejka Rzepedż - Smolnik - Nowy Lupków - Przysłup Přestože nepatří nejvýchodnější cíp Polska ani k Sudetám ani k Zakarpatí, tedy dvěma n…
Białowieżská úzkokolejka
Białowieżská úzkokolejka
Historie Budování sítě úzkokolejných drah v Białowieżském pralese začalo v rtoce 1915, kdy obsadila dnešní východní Polsko (tehdy patřící k Rusku) německá ar…
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Popis Druhá nejznámější česká úzkokolejka vede ze stanice Třemešná ve Slezsku do stanice Osoblaha.…
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Zrušená úzkokolejka do šamotky ve Vidnavě byla v provozu od roku 1921 do roku 1955, kdy byla zrušena, její četné pozůstatky však lze za zrušenou továrnou n…
Boržavská úzkokolejka
Boržavská úzkokolejka
Železniční trať Виноградів–Берегове–Хмільник–Іршава–Камянка–Кушниця Číslo trati: Rozchod: původně 760 mm, dnes 7…
Plzenecká železnice
Plzenecká železnice
Jako Plzenecká železnice bývá označována úzkorozchodná muzejní dráha o rozchodu 600 mm a současně muzeum průmyslových drah na jihozápadním okraji Starého Plz…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2017-12-11]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Datab%C3%A1ze%20%C3%BAzkokolejek.
 
Desktopová verze | Mobilní verze