Databáze úzkokolejek

Následující seznam úzkokolejek obsahuje všechny dráhy o rozchodu menším než standardních 1435 mm, o jejichž existenci se podařilo získat spolehlivou informaci - tj. drahách existujícíh i zaniklých všech účelů. Seznam se postupně plní a snaží se pokrýt veškeré uzkorozchodné dráhy důlní, lesní, průmyslové, zemědělské, tramvajové, regionální či systémy tratí s celostátním významem. Rádi přimeme vaše tipy na další úzkokolejky pro zařazení do seznamu.

Evropa

Belgie

Kusttram (pobřežní dráha)Kusttram (pobřežní dráha)tramvajová dráha1000 mm68 kmNejdelší tramvajová linka na světě kopíruje prakticky v celé délce belgické pobřeží. Vede z De Panne u francouzských hranic až do Knokke-Heistu u nizozemských hranic skrze města a obce téměř přímo po pláži. Je pozůstatkem rozsáhlého systému úzkokolejných tramvají v Belgii.

Bělorusko

Dětská železnice v MinskuDětská železnice v Minskuturistická (dětská) dráha750 mm kmPůvodní pionýrská železnice v parku Čeljsuskinců (podle parníku Čeljuskin, který v roce 1934 prorazil severní cestu kolem Ruska) v Minsku dnes slouží veřejnosti jako městská dětská železnice.

Bulharsko

Кочериново – Рила – Рилски манастир600 mm36,5 kmDráha byla v provozu jako trať č. 53 s veřejnou dopravou mezi roky 1916 a 1960.
Орлица–Елешница600 mm12 km
Септември - ДобринищеСептември - Добринищеregionální dráha v provozu760 mm kmNejvyšší trať na Balkáně stoupá do výšky 1267 m nad mořem, aby překonala šílenými oblouky a křížením sebe sama v tunelech na své cestě po nejvyšší vrcholky nejvyššího balkánského pohoří Рила.
Радомир - Кулатаpřestavěná celostátní dráha760 mm kmPůvodní přes sto kilometrů dlouhá trať vedoucí ze stanice Радомир přibližně jižním směrem až na bulharsko řeckou hranici byla v roce 1969 přstavěna na rozchod 1435 mm a na počátku 21. století elektrizována jako stěžejní evropský koridor severojižního směru.
Червен Бряг - Оряховоzrušená regionální dráha760 mm km
Каспичан – Тодор Икономово, Ружища - Каолиново760 mm kmProvoz ukončen asi v roce 1960.
Тодоров–Петрич760 mm km
Царево - Ахтопол - Бродилово - Кости760 mm km
Раковски – Хасково – Порто Лагос760 mm km
Сарамби–Ладжене–Неврокоп760 mm km

Česko

Železniční trať Jindřichův Hradec – ObrataňŽelezniční trať Jindřichův Hradec – Obrataňregionální dráha v provozu760 mm46,0 kmPravděpodobně nejznámější úzkokolejná dráha v Česku vede malebnou krajinou jižních Čech od roku 1897/1906. V roce 2017 je dráha celoročně v provozu jako plnohodnotná regionální trať.
Železniční trať Jindřichův Hradec – Nová BystřiceŽelezniční trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřiceregionální dráha v provozu760 mm33,0 kmJedna ze tří provozních regionálních úzkokolejných tratí v Česku vede z jihočeského Jindřichova Hradce až k hranici s Rakouskem v Nové Bystřici. V roce 2018 jezdí na trati tři osobní vlaky denně.
Osoblaha - Třemešná ve SlezskuOsoblaha - Třemešná ve Slezskuregionální dráha v provozu760 mm20,218 km
Úzkokolejka vidnavské šamotkyÚzkokolejka vidnavské šamotkyzrušená průmyslová drážka600 mm2 kmZrušená průmyslová drážka vedla z vidnavské šamotky do necelé 2 km vzdálených kaolinových lomů. Zajímavá je především dodnes zachovaným betonovým tunelem o délce 400 m, který ústí na dně jednoho z lomů.
Úzkokolejka ve Zbýšověnově vybudovaná turistická drážka600 mm1,5 kmPůvodní vlečku ze stanice Zastávka u Brna do dolu Anna u Zbýšova přestavuje od roku 2009 Muzeum průmyslových železnic původem z Mladějova na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.
Plzenecká úzkokolejkaPlzenecká úzkokolejkamuzejní dráha600 mm0,55 kmPlzenecká železnice od roku 1994 zachraňuje úzkorozchodná vozidla zejména o rozchodu 600 mm a rozšiřuje nově vybudovanou předváděcí trať v areálu dětskéhio tábora ve Starém Plzenci.
Ševčinská důlní dráhadůlní drářka změněná na turistickou trať600 mm0,230 kmTrať sloužila pro přepravu rudy z Ševčinského dolu na Vojtěšskou úpravnu v Příbrami.
Úzkokolejka na Vlhké ulici v BrněÚzkokolejka na Vlhké ulici v BrněDrážka neznámého účelu ve dvoře na Vlhké ulici v Brně.600 mm0,018 kmFragment drážky s jednou výhybkou a třemi kolejemi o délce cca 9 m má neznámý původ a využití. Pravděpodobně součást rozsáhlejšího systému podnádražního skladiště v Brně.
Mladějov na Moravě - Hřebeč-dolyMladějov na Moravě - Hřebeč-dolyprůmyslová drážka v muzejním provozu600 mm km
Ostrava VítkoviceOstrava Vítkoviceprůmyslová drážka v provozu790 mm kmPrůmyslová drážka v areálu Vítkovických železáren.
Tramvajová síť Liberec - Jablonectramvajová síť v provozu1000 mm km
Frýdlant v Čechách - HeřmaniceFrýdlant v Čechách - Heřmanicezrušená regionální dráha750 mm kmJeden ze tří systémů úzkokolejných tratí v Česku byl zrušen na sklonku socializmu v roce 1984.
Břasy - Darovázrušená důlní drážka700 mm kmÚzkokolejka vybudovaná firmou J. D. Starck v roce 1871 vedla od nádraží v Břasech k dolu Liewald a později k dalším chemickým a důlním provozům. V roce 1908 elektrifikována, definitivně zrušena 1953.
Úzkokolejka v Solvayových lomechdůlní drážka změněná na turistickou trať600 mm kmÚzkokolejka v Solvayových lomech od roku 1917 sloužila pro přepravu vytěženého vápence k lanovce a tudy dále k železniční vlečce.

Estonsko

Rašelinová dráha v LavassaareRašelinová dráha v Lavassaaretěžební drážka změněná na muzejní trať750 mm60 kmRozsáhlá síť rašelinových drážek v okolí města Lavassaare byla v běžném provozu do roku 2017, kdy začala její likvidace. Část systému je zachována jako estonské železniční muzeum.
Rašelinová dráha v TootsiRašelinová dráha v TootsiZrušená těžební drážka750 mm24 kmSíť elektrifikovaných rašelinových drah u ložisek v Tootsi se od svého dokončení v roce 1924 průběžně rozvíjela a měnila. Po přerozchodování hlavní trati přes Tootsi byla v roce 1983 vystavěna nová spojka k síti úzkokolejek u rašelinových dolů v Lavassaare.

Německo

Zittau - Oybin - Jonsdorfregionální dráha s muzejním provozem750 mm kmTrojramenná dráha mezi městy Zittau (Žitava), Jonsdorf a lázněmi Oybin (Ojvín) se nachází v bezprostřední blízkosti českých hranic.

Polsko

Úzkokolejka Czarna Białostocka - Czeremchowa Trybazrušená drážka600 mm8 km
Bieszczadská úzkokolejkaBieszczadská úzkokolejkalesní drážka s turistickým provozem750 mm75 kmZ někdejší malebné trati podhůřím východopolských Bieszczad na přelomu 1. a 2. tisíciletí zbyl v provozu pouhý zlomek, na kterém probíhá turistický provoz silně kýčovitého charakteru.
Mławská úzkokolejkavojenská a zemědělská drážka v rekonstrukci750 mm74 kmDráha vznikla během několika týdnů jako dílo pruské armády v roce 1915. Základem byla 600 mm drážka cukrovaru v Krásném. Přerozchodování na 750 mm se odehrálov roce 1962.
Úzkokolejka v Piasecznu1000 mm71 km
Zbierská úzkokolejka750 mm69 km
Rudská úzkokolejka785 mm6 km
Gryfická úzkokolejkazemědělská drážka s turistickým provozem1000 mm53 kmPřímořská trať v okolí Gryfic nevede k moři, ale prochází malebnými bukovými lesy nedaleko břehů Baltského moř v severozápadním cípu Polska.
Nałęczówská úzkokolejka750 mm53 km
Rogówská úzkokolejka750 mm49 km
Úzkokolejka Przeworsk - Dynów750 mm46 km
Úzkokolejka Tuja - Nowy Dwór750 mm37 km
Úzkokolejka Gniezno - Ostrowocukrovarnická drážka s historickým provozem750 mm33 kmCukrovarnická Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa je v provozu od roku 1883 dosud.
Úzkokolejka Jędrzejów-Pinczów750 mm30 km
Pleszewská úzkokolejka750 mm3 km
Úzkokolejka Koszalin – Manoworegionální dráha s muzejním provozem1000 mm29 kmPůvodní drážka o rozchodu 750 mm z roku 1898 byla přerozchodována společně s Gryfickou úzkokolejkou an rozchod 1000 mm a v běžném provozu tak vydržela do roku 2001.
Úzkokolejka Płociczno-Krusznik600 mm27 km
Úzkokolejka Nasielsk- Pułtuskzrušená drážka mm26 kmProvoz ukončen v roce 2001.
Śmigielská úzkokolejkaregionální trať s turistickým provozem750 mm23 kmOd roku 1898 sloužila drážka o rozchodu 1000 mm do roku 1951, kdy byla netradičně přerozchodována na současných 750 mm.
Bytomská úzkokolejkaprůmyslová městská drážka s turistickým provozem785 mm21 km
Strachowická úzkokolejka750 mm20 km
Sochaczewská úzkokolejka750 mm17 km
Krośniewická úzkokolejkazrušená regionální dráha750 mm160 kmV roce 2002 ustal provoz na úzkokolejné síti v okolí Krośniewic, která patřila od roku 1914 po spojení několika oddělených drážek armádou k nejdelším v Polsku.
Úzkokolejka Ełk - Sypitkizemědělská drážka s turistickým provozem750 mm16 kmSeverovýchodopolská úzkokolejka postavená v letech 1910-1918 je jedinou provozní drážkou v širším okolí.
Białośliwská úzkokolejkabývalá regionální dráha s turistickým provozem600 mm150 kmDráha budovaná od roku 1893 se stala v době největší slávy roku 1913 se svými 150 km délky nejdelší úzkokolejkou v Polsku.
Úzkokolejka Środa-Zaniemyśl750 mm14 km
Białowieżská úzkokolejkaBiałowieżská úzkokolejkalesní dráha s muzejním provozem600 mm130 kmÚzkokolejka někdy také označovaná Hajnówka - Topiło podle posledního provozního úseku (2016) o délce 17 km se původně rozprostírala po mnohem větší ploše Bialowieżského pralesa, kde sloužila od roku 1915 německé armádě pro odvoz dřeva. Všechny větve drážky (Topiłská, Grudecká, Samoszská a další) se sbíhaly ve zpracovatelském závodě v Hajnówce. V roce 2016 byl na jižní větvi turistický provoz.
Źninská úzkokolejka600 mm12 km
Úzkokolejka na poloostrově Helarmádní drážka obsluhující opevnění poloostrova Hel600 mm0,5 km
Sompolenská úzkokolejkazrušená drážka750 mm0 kmProvoz ukončen v roce 2001.
Opalenická úzkokolejka750 mm0 km
Piotrkówská úzkokolejka750 mm0 km
Tuczenská úzkokolejkazrušená drážka750 mm0 kmProvoz ukončen v roce 2001.
Cukrovarnická drážka v Dobrémzrušená cukrovarnická drážka750 mm kmZrušena v roce 2001.
Kruszwická drážkazrušená řepařská drážka750 mm kmZrušena v roce 2002

Rakousko

Mariazellská dráhaveřejná dráha760 mm91,3 km

Rumunsko

VaserVaserlesní drážka v provozu mm km

Slovensko

Makov - Kopanicelesní drážka mimo provoz760 mm6 kmProvoz zahájen v roce 1920.
Trenčianské teplice - Trenčianská TepláTrenčianské teplice - Trenčianská Tepláregionální dráha v provozu760 mm5,4 kmOd 27. 6. 1909 je v provozu úzkokolejná trať na pomezí tramvaje a vlaku od hlavní dráhy z Trenčianské Teplé do koncové stanice Trenčianské Teplice v podhůří Strážovských vrchů. Důvodem pro vybudování dráhy, který trvá dodnes, byla osobní doprava lázeňských hostů a turistů.
Tatranské elektrické železniceregionální dráha turistického typu v provozu1000 mm35 km
Ĺubochňa - Močidlálesní drážka mm34 kmV provozu od roku 1903.
Úzkokolejka Vígľaš - KyslinkyÚzkokolejka Vígľaš - Kyslinky760 mm26 kmLesní železnice s přepravou osob byla v úseku Vígľaš - Kyslinka v provozu od roku 1906 (stavba 1905) do roku 1975. Ve Vígľaši se nachází lokomotivní pomník.
Gelnica - Smolnická Huta1000 mm25 kmProvoz ukončen 1965.
Nitranská polní železnice760 mm2 km
Hronec - Stará dolinalesní drážka mimo provoz mm114 kmV provozu od roku 1914.
Kysucko-oravská železnicelesní drážka v provozu760 mm110 km
Liptovský Hrádek - Rovienkylesní drážka mimo provoz mm104 kmV provozu od roku 1914
Smolník - Velká Kotlina760 mm10 kmProvoz zahájen 1909, ukončen 1959.
Nálepkovo - Tichá Vodalesní železnice mimo provoz760 mm10 kmProvoz zahájen 1906, ukončen 1960.
Tramvajová síť Bratislavatramvajová síť v provozu1000 mm km
Suchá Hora - Liesek600 mm km
Smolenice - Dobrá Voda600 mm kmProvoz zahájen 1901, ukončen 1960.
Katarínkamuzejní lesní železnice600 mm kmOd roku 1998 budují za využití původního matriálu ze zrušené drážky Smolenice - Dobrá Voda dobrovolníci muzejní dráhu připomínající někdejší lesní železnici v podhůří Malých Karpat. Odkaz: www.zeleznicka.sk
Úzkokolejky trnavského cukrovaruzrušené průmyslové drážky mm km

Srbsko

Šarganska OsmicaŠarganska Osmicačást bývalé celostátní dráhy s muzejním provozem760 mm kmMalebná úzkokolejka jako část zrušené dráhy Beograd - Sarajevo na srbsko-bosenském pomezí patří k nejkrásnějším drahám svého druhu na světě.

Ukrajina

Lesní dráha u Voročovazrušená lesní drážka760 mm8,5 kmČátečně parní a částečně animální provoz drážky v údolí Vyšního potoka.
Původní lesní dráha v údolí Vulšavyzrušená lesní drážka700 mm7 kmPůvodní lesní drážka údolím Vulšavy u Perečína počátkem 20. století splynula s průmysloviou a lesní drahou továrny Bantlin.
Lesní trať Perečín - polonina Rovnázrušená lesní drážka760 mm64,2 kmPůvodní dráha položená v povrchu silnice Perečín - Svaljava byla v roce 1931 přeložena mimo silnici. Na trati jezdily dvě parní lokomotivy vyrobené v Adamově.
Nová drážka Kamenica nad Uhem - Suchá Huta - pod horou Balovazrušená lesní železnice760 mm4,55 kmLesní dráha pod správou ředitelství lesů v Užhorodě, později převedena pod ČSD.
Nová lesní dráha v údolí Vulšavyzrušená lesní drážka760 mm31,1 kmSpolečná dráha pro dopravu dřeva a materiálu do chemičky Bantlin v Perečíně.
Užhorod - Petrovce - pod Papričnýzrušená lesní železnice760 mm17,9 kmLesní drážka na svážení dřeva z okolí Užhorodu.
Lesní trať Tuří Bystrý - Obavský kámenzrušená lesní drážka760 mm14 kmDráha stoupající strmě (cca 500 m na 14 km) od trati Perečín - polonina Rovná (není doloženo propojení tratí).
Boržavská (Iršavská) drážkaBoržavská (Iršavská) drážkaregionální a lesní trať v provozu750 mm106 kmPůvodně především lesní železnice, která pokračuje dvěma větvemi nížinou až k hlavní dráze na břehu řeky Tisy v roce 2017 slouží pouze k osobní dopravě na zlomku původní dráhy v režii ukrajinských drah.
Původní drážka Kamenica nad Uhem - Suchá Huta - pod horou Balovazrušená lesní železnice700 mm1,8 kmPůvodní lesní drážka údolím Suchého potoka z 90. let 19. století byla v roce 1928 nahrazena novou tratí.
Dětská (pionýrská) železnice v UžhoroděDětská (pionýrská) železnice v Užhoroděregionální a lesní trať v provozu750 mm1 kmPionýrská železnice z roku 1947 byla vystavěna z materiálu ostatních zakarpatských úzkokolejek. Po několika přerušeních provozu vozí v roce 2017 stále děti po břehu řeky Uže v Užhorodě.
Drážka kamenolomu v Kamenici nad Uhemzrušená důlní drážka600 mm0,1 kmÚzkorozchodná dráha ze stanice Kamenica nad Uhem do lomu a síť drážek v lomu.
Předválečné lesní dráhy u Вигоди800 mm km
Poválečné lesní dráhy u ВигодиPoválečné lesní dráhy u Вигодиlesní drážka v provozu750 mm kmVyhodská železnice jako pozůstatek rozsáhlé sítě lesních drážek na severní straně ukrajinských Karpat je typickým zástupcem desítek podobných železnic v minulosti a živoucí historií dřevařství střední Evropy.
Drážka kamenolomu v Užhorodězrušená důlní drážka? mm kmSystém úzkorozchodných drážek v užhorodském kamenolomu, bližší podrobnosti nejsou známy.
Stavební drážka v Onokovcíchzrušená stavební drážka600 mm kmStavební drážka v Onokovcích severně od Užhorodu byla využita při stavbách jezů a náhonů pro vodní elektrárny.


Asie

Arménie

Dětská železnice v JerevanuDětská železnice v Jerevanudětská železnice v provozu750 mm2,1 kmDětská železnice (dříve pionýrská železnice) v Jerevanu je v provozu od roku 1937 a patří tak k nejstarším dětským železnicím sovětského typu na světě. Ze stanice Հայրենիք (Ajrenik) vede do koncové stanice Պիոներական (Pioněrakan). Železnice vede v prudkém svahu západně od města nad řekou Հրազդան (Hrazdan) a pod kanálem, který z řeky odbočuje a přivádí vodu blíže k centru.

Kambodža

Železniční síť v Kambodžicelostátní síť drah v provozu1000 mm kmCelostátní síť kambodžských železnic o rozchodu 1000 mm je v roce 2014 již tři dekády mimo provoz a prochází rozsáhlou rekonstrukcí s předpokládaným dokončením v roce 2015 až 2016.

Laos

Železniční síť v LaosuŽelezniční síť v Laosucelostátní síť drah v provozu1000 mm kmCelostátní síť drah v Laosu je tvořena jednou dráhou od mostu přes řeku Mekong (dráha přichází z Thajska) po stanici ທ່ານາແລ້ງ (Thanaleng) poblíž hlavního města ວຽງຈັນ (Vientianne) o délce 3,52 km a rozchodu 1000 mm.

Thajsko

Železniční síť v Thajskucelostátní síť drah v provozu1000 mm kmCelá státní síť železnic v Thajsku má jednotný rozchod 1000 mm.

Vietnam

Železniční síť ve Vietnamucelostátní síť drah v provozu1000 mm kmCelá státní síť železnic ve Vietnamu má jednotný rozchod 1000 mm.


Zdroje

  1. Liebich, R.: Úzkokolejky, Schmalspurbahn, Narrow Gauge Railway. Dostupné z http://www.uzkokolejky.estranky.cz/.
  2. Beneš, K.: Železnice na Podkarpatské Rusi. Nadatur, 1995. Vydání první. ISBN 80-85884-32-1. ;
 
Článek ze dne 25. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 17. 4. 2018 a zobrazen celkem 4244×, naposledy dne 22. 4. 2018 v 6:00.
 
   

Články související s tématem Databáze úzkokolejek

Zpět | Nahoru

Šarganska Osmica
Šarganska Osmica
Podle legendy bylo vytýčení trati tak složitým problémem, že byla zajatým rakousko-uherským inženýrům odsouzeným po válce k doživotním pracem nabídnuta svoboda…
Úzkokolejka Септември - Добринище
Úzkokolejka Септември - Добринище
Úzkokolejka Septemvri - Dobrinište Prameny Úzkorozchodná trať Septemvri - Dobrinište, dostupné z webu http://spvd.cz/index.php/bulharsko/uzkorozchodna-t…
Bieszczadská úzkokolejka
Bieszczadská úzkokolejka
Bieszczadská úzkokolejka Rzepedż - Smolnik - Nowy Lupków - Przysłup Přestože nepatří nejvýchodnější cíp Polska ani k Sudetám ani k Zakarpatí, tedy dvěma n…
Białowieżská úzkokolejka
Białowieżská úzkokolejka
Historie Budování sítě úzkokolejných drah v Białowieżském pralese začalo v rtoce 1915, kdy obsadila dnešní východní Polsko (tehdy patřící k Rusku) německá ar…
Dětská železnice v Užhorodě
Dětská železnice v Užhorodě
Dětská železnice v Užhorodě na Zakarpatské Ukrajině je mírně přes 1 km dlouhá úzkokolejná trať o rozchodu 750 mm, která slouží jako zábavní a v minulosti t…
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare
Rašelinová dráha v Lavassaare je z větší části zrušená síť úzkokolejných tratí pro těžbu a dopravu rašeliny na překladiště a do zpracovatelského závodu v Too…
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Úzkokolejka na Vlhké ulici
Fragment prakticky neznámé průmyslové drážky o rozchodu 600 mm se nachází ve dvoře objektu Vlhká 7 v Brně, v těsném sousedství první brněnské elektrárny. …
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Úzkokolejka Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
Popis Druhá nejznámější česká úzkokolejka vede ze stanice Třemešná ve Slezsku do stanice Osoblaha.…
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Úzkokolejka vidnavské šamotky
Zrušená úzkokolejka do šamotky ve Vidnavě byla v provozu od roku 1921 do roku 1955, kdy byla zrušena, její četné pozůstatky však lze za zrušenou továrnou n…
Boržavská úzkokolejka
Boržavská úzkokolejka
Železniční trať Виноградів–Берегове–Хмільник–Іршава–Камянка–Кушниця Číslo trati: Rozchod: původně 760 mm, dnes 7…
Plzenecká železnice
Plzenecká železnice
Jako Plzenecká železnice bývá označována úzkorozchodná muzejní dráha o rozchodu 600 mm a současně muzeum průmyslových drah na jihozápadním okraji Starého Plz…
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v Tootsi
Rašelinová dráha v estonském Tootsi byla úzkokolejným systémem drážek určených k dovozu rašelin z povrchových dolů do zpracovatelského závodu na okraji obc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: VasekČas: 17. 4. 2018, 20:36
Na další drážky je pro mě jednodušší vloži mapový odkaz:
https://mapy.cz/zakladni?x=13.9879761&y=49.6834820&z=16&source=base&id=1717757
https://mapy.cz/zakladni?x=14.1483723&y=49.9743957&z=17&source=muni&id=3640&q=jan%20pod%20skalou
+ koňka Linec - Č. Budějovice



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-04-22]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Datab%C3%A1ze%20%C3%BAzkokolejek.
 
Desktopová verze | Mobilní verze