| Železniční stanice Zadar neboli Željeznički kolodvor Zadar. |
Název stanice: |
Zadar |
Číslo stanice: |
|
Zkratka: |
|
Kilometrická poloha: |
94,887 |
Provozní obvod: |
|
Provozovatel: |
HŽ |
Trať: |
Knin–Zadar (M606) |
Předchozí stanice: |
Bibinje |
Železniční stanice Zadar je koncovou stanicí dráhy Knin-Zadar, která spojuje vnitrozemskou páteřní železniční síť v Chorvatsku s pobřežím. Stanice se nachází v těsném sousedství autobusového nádraží při ulici Vladka Mačeka v Zadaru. V roce 2014 bylo na trati z Kninu zahájeno zatím posledním kolo rekonstrukcí, díky kterému jsou vlaky na trati nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (stav z května 2017).
Historie
Přestože napojení Zadaru na jugoslávskou železniční síť bylo v plánu již od konce 19. století a v roce 1914 započala výstavba trati, proběhlo úplné dokončení dráhy z Kninu ve vnitrozemí (dnes poblíž hranic s Bosnou a Hercegovinou) až v roce 1967. Dráha sloužila především pro dopravu nákladů z přístavů v Zadaru a Bibinje, ale také pro dopravu turistů k moři - za tímto účelem zde byly v provozu rychlíky ze Záhřebu i Bělehradu. V období let 1991–1995 byla doprava mimo provoz, protože trať byla zaminována v důsledku bojů Chorvatska a separatistické republiky Srbská krajina (oblast byla většinově obývána Srby). Od 24. dubna 2014 probíhá na trati rekonstrukce, kvůli které jsou vlaky nhrazeny autobusy (stav z května 2017).
Popis
Koncovému charakteru stanice na přednostně nákladní trati odpovídá skromná podoba nádraží s jednou manipulační a dvěma dopravními kolejemi o délce cca 450 m po stranách jediného nekrytého nástupiště. Poměrně honosná výpravní budova je z větší části mimo provoz a od roku 2013 byla nabízena k prodeji. Naopak rozsáhlá budova za koncem kolejí (v hlavě nádraží) slouží jako čilé obchodní centrum. Adresa nádraží je Ante Starčevića 3.
| Přesto, že je Zadar pátým největším chorvatským městem, vypadá místní železniční stanice skoro jako vesnická zastávka. Osobní dopravě slouží jediné nekryté nástupiště se dvěmi kolejemi a bez jakékoliv výbavy. Od roku 2014 jsou vlaky nahrazeny autobusy. |
| | Podoba výpravní budovy odpovídá době i místu jejího vzniku - postavena byla v 60. letech 20. století v přímořském stylu. |
|
| Od roku 2014 jsou (snad pouze dočasně) osobní vlaky nahrazeny autobusy. Ze Zadaru do Kninu jsou vedeny tři, z Kninu do zadaru čtyři (podle všednosti dní). |
| | Pohled na stanici Zadar od jihovýchodu. Zcela vlevo manipulační kolej k rampě, vpravo pak jedna ze dvou dopravních kolejí a za ní jediné nástupiště. |
|
| Již třetí rok zapadá slunce nad zpustlým zadarským nádražím zcela bez vlaků. Snad nebude přerušení dopravy trvat 5 let jako v období jugoslávské války, kdy byly koleje zaminovány. |
| | Jižní (a jediné) zhlaví osobní části stanice. Vlevo odbočuje (a dále se větví) manipulační kolej, vpravo za trpasličím návěstidlem je vidět konec vlečkového kolejiště přístavu. |
|
| Pohled k jihu a stanici Bibinj, která je vzdálena asi 5 km. Po cestě z trati odbočují rozsáhlé vlečky do několika přístavů. |
| | Jednokolejná neelektrifikovaná trať do Kninu prochází hned za stanicí Zadar okrajem přístavního areálu, kde z ní odbočuje rozvětvená síť vleček. |
|
|