Železniční trať Pečky–Kouřim

Železniční trať z Peček do Kouřimi je jednou z prvních lokálních drah vystavěných v Českém království (trať byla uvedena do provozu 25. října 1881, tedy pouhých 517 dní po vydání přelomového zákona č. 56 O posjkytování výhod místním drahám). Dráha o délce 17 km spojuje stanici Pečky na hlavní dráze Praha – Česká Třebová s uzlovou stanicí Bošice (spojka do Bečvár byla zprovozněna v roce 1887) na 13. kilometru a dále pokračuje do koncové stanice Kouřim.

Pohled na bezútěšně plochou krajinu Polabí, jaký se nakskýtal strojvedoucím motorového vozu 810 216-2 přijíždějícího od Kouřimi do Bečvár na trati Pečky–Kouřim v červenci roku 2018. Dráha tehdy ještě nesla označení číslem 013. Na obzoru je vidět skladiště Správy státních hmotných rezerv Boletex Bošice.
Pohled na bezútěšně plochou krajinu Polabí, jaký se nakskýtal strojvedoucím motorového vozu 810 216-2 přijíždějícího od Kouřimi do Bečvár na trati Pečky–Kouřim v červenci roku 2018. Dráha tehdy ještě nesla označení číslem 013. Na obzoru je vidět skladiště Správy státních hmotných rezerv Boletex Bošice.

Historie

Po výsatvbě prvních zhruba 5000 km páteřních drah v českých zemích začalo v 70. létech 19. století tempo výstavby železnic v Čečchách, na Moravě i ve Slezku upadat. Náročné předpisy pro stavbu drah (mírné sklony, velké poloměry oblouků, vysoká nosnost staveb) se promítaly do vysokjých nákladů a v monarchii ubývalo velkých a bohatých společností, které by byly ochotny investovat do stavby železnic mimo spojnice hlavních center. Začínalo být zřejmé, že pokud má dojít k dalšímu zahušťování železniční sítě a vlaky mají být přivedeny i do menších měst a odlehlejších krajů, bude nutné zajistit snížení investic do budování drah - a tedy slevit z náročných parametrů pro hlavní tratě.

Řešením situace se stal zákon č. 56 z 26. května 1880 O poskytování výhod místním drahám, který umožnil stavbu levnějších tratí s rychlostí vlaků okolo 25 km/h, lehčími vozy a jednodušším trasováním podél řek a bgez vysokých mostů a náročně ražených tunelů. Krátce po vydání tohoto zákona vypukla stavební horečka, protože po železnici toužila celá řada podniků a měst, která nyní byla schopna zafinancovat postavení dráhy buď sama nebo prostřednictvím jedné z mnoha vzniklých společností místních drah.

Pravděpodobně nejvýznamnější firmou specializovanou na stavby lokálek se stala takřka okamžitě Rakouská společnost místních drah (Österreichische Lokaleisenbahn-gesellschaft, ÖLEG), založená s předstihem již 8. května 1880. Společnost v 80. létech 19. století začala stavět v Čechách, na Moravě a v rakouském i pruském Slezsku více než 20 místních drah, mezi něž patřila hned od počátku také lokálka z Peček do Bošic a později do Bečvár, s odbočkou do Kouřimi.

Popis

Zdroje

  1. Schreier, P.: Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Miloš Uhlíř - Baset, Praha, 2004. ISBN 80-7340-034-0.
  2. Pavlíček, S.: Naše lokálky. Místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Dokořán, Praha, 2002. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-86569-13-6.
 
Článek ze dne 15. 1. 2023 byl naposledy upraven dne 16. 1. 2023 a zobrazen celkem 89×, naposledy dne 28. 1. 2023 v 20:31.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2023-01-29]
Dostupné z: https://spravnym.smerem.cz/Tema/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD%20tra%C5%A5%20Pe%C4%8Dky%E2%80%93Kou%C5%99im&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze