Železniční trať z Peček do Kouřimi je jednou z prvních lokálních drah vystavěných v Českém království (trať byla uvedena do provozu 25. října 1881, tedy pouhých 517 dní po vydání přelomového zákona č. 56 O posjkytování výhod místním drahám). Dráha o délce 17 km spojuje stanici Pečky na hlavní dráze Praha – Česká Třebová s uzlovou stanicí Bošice (spojka do Bečvár byla zprovozněna v roce 1887) na 13. kilometru a dále pokračuje do koncové stanice Kouřim.
| Pohled na bezútěšně plochou krajinu Polabí, jaký se nakskýtal strojvedoucím motorového vozu 810 216-2 přijíždějícího od Kouřimi do Bečvár na trati Pečky–Kouřim v červenci roku 2018. Dráha tehdy ještě nesla označení číslem 013. Na obzoru je vidět skladiště Správy státních hmotných rezerv Boletex Bošice. |
Historie
Po výsatvbě prvních zhruba 5000 km páteřních drah v českých zemích začalo v 70. létech 19. století tempo výstavby železnic v Čečchách, na Moravě i ve Slezku upadat. Náročné předpisy pro stavbu drah (mírné sklony, velké poloměry oblouků, vysoká nosnost staveb) se promítaly do vysokjých nákladů a v monarchii ubývalo velkých a bohatých společností, které by byly ochotny investovat do stavby železnic mimo spojnice hlavních center. Začínalo být zřejmé, že pokud má dojít k dalšímu zahušťování železniční sítě a vlaky mají být přivedeny i do menších měst a odlehlejších krajů, bude nutné zajistit snížení investic do budování drah - a tedy slevit z náročných parametrů pro hlavní tratě.
Řešením situace se stal zákon č. 56 z 26. května 1880 O poskytování výhod místním drahám, který umožnil stavbu levnějších tratí s rychlostí vlaků okolo 25 km/h, lehčími vozy a jednodušším trasováním podél řek a bgez vysokých mostů a náročně ražených tunelů. Krátce po vydání tohoto zákona vypukla stavební horečka, protože po železnici toužila celá řada podniků a měst, která nyní byla schopna zafinancovat postavení dráhy buď sama nebo prostřednictvím jedné z mnoha vzniklých společností místních drah.
Pravděpodobně nejvýznamnější firmou specializovanou na stavby lokálek se stala takřka okamžitě Rakouská společnost místních drah (Österreichische Lokaleisenbahn-gesellschaft, ÖLEG), založená s předstihem již 8. května 1880. Společnost v 80. létech 19. století začala stavět v Čechách, na Moravě a v rakouském i pruském Slezsku více než 20 místních drah, mezi něž patřila hned od počátku také lokálka z Peček do Bošic a později do Bečvár, s odbočkou do Kouřimi.
Popis
Zdroje
- Schreier, P.: Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Miloš Uhlíř - Baset, Praha, 2004. ISBN 80-7340-034-0.
- Pavlíček, S.: Naše lokálky. Místní dráhy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Nakladatelství Dokořán, Praha, 2002. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-86569-13-6.
|