Koňská dráha Praha–Lány

Pozůstatky dráhy lze nejlépe sledovat v původně nejzazším úseku, který jako jediný nebyl zastavěn ani dotčen přestavbou na normálněrozchodnou železnici. Na snímku je násep přes rokli na úbočí kopce Píně.
Pozůstatky dráhy lze nejlépe sledovat v původně nejzazším úseku, který jako jediný nebyl zastavěn ani dotčen přestavbou na normálněrozchodnou železnici. Na snímku je násep přes rokli na úbočí kopce Píně.

Koněspřežná úzkorozchodná železnice z Prahy do Lán byla historicky druhou železnicí na území Českého království (prní úsek byl do provozu uveden v roce 1828) a stala tak se průkopnickou stavbou, která umožnila načerpání zkušeností nejstarší generaci čských a rakouských železničních stavitelů. Dráhy byla později z větší části přestavěna na normálněrozchodnou Buštěhradskou dráhu.

Historie

Výstavba úzkorozchodné železnice s animálním pohonem započala v roce 1827 z popudu Pražské železniční společnosti několika šlechticů a měšťanů, zejména hraběte Kašpara Šternberka a hraběte Eugena z Vrbna. Ti se rozhodli pro dovoz dřeva z lesů na Křivoklátsku do Prahy využít tehdy jen málo známé a nedostatečně vyzkoušené technologie přepravy po kolejích na vozech tažených koňmi. Pražsko-lánská koněspřežka tak byla jen o několik měsíců mladší než podobná, avšak dvakrít delší koňka z Českých Budějovic do Lince. Navíc u zrodu obou drah stál nejstarší český projektant železnic František Josef Gerstner.

Popis

Zdroje

  1. Pražsko - lánská koněspřežní dráha. Dostupné z https://www.obec-lany.cz/cz/tip/50.prazsko-lanska-konesprezni-draha.
 
Článek ze dne 9. 5. 2023 byl naposledy upraven dne 14. 5. 2023 a zobrazen celkem 15906×, naposledy dne 5. 10. 2024 v 15:10.
 
 

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-10-06]
Dostupné z: https://spravnym.smerem.cz/Tema/Ko%C5%88sk%C3%A1%20dr%C3%A1ha%20Praha%E2%80%93L%C3%A1ny.
 
Desktopová verze | Mobilní verze