Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/spravnym.smerem.cz/index.php:3) in /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/spravnym.smerem.cz/main.php on line 11

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/spravnym.smerem.cz/index.php:3) in /data/web/virtuals/99116/virtual/www/domains/spravnym.smerem.cz/main.php on line 11
Nowy Świętów (žst)
 
 

Nowy Świętów (žst)

Jižní zhlaví stanice Nowy Świetów, na kterém je dobře vidět šikmo odbočující kolej a odjezdové návěstidlo na zrušenou trať do Slawniowic.
Jižní zhlaví stanice Nowy Świetów, na kterém je dobře vidět šikmo odbočující kolej a odjezdové návěstidlo na zrušenou trať do Slawniowic.
Název stanice: Nowy Świętów
Číslo stanice:
Kilometrická poloha:
Provozní obvod:
Provozovatel: PKP
Tratě: Katowice – Legnica (137)
Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie (251)
Nowy Świętów - Głuchołazy Zdrój (297)
Předchozí stanice: Głuchołazy
Nowy Las
Následující zastávky a stanice: Przełęk (zrušený)
Nysa
Dłużnica (zrušená)

Železniční stanice Nowy Świętów se nachází v severovýchodní části obce Nowy Świętów v Opolském vojvodství v Polsku. Nácestná stanice na trati č. 137 je místem, kde se ke zbytku polské železniční sítě připojuje trať č. 297 z Głuchołaz, spojená s peážní tratí Mikulovice - Jindřichov ve Slezsku a do roku 1987 rovněž místní dráha Nowy Świętów – Slawniowice, končící v obci Slawniowice pouhých 500 m od české hranice.

Staniční budova je v Nowem Świętówu obklopena kolejištěm z obou stran. Kusé koleje na jižní straně dnes slouží pouze k odstavování prázdných vozů, původně ovšem šlo o oddělené kolejiště tratí do Głuchołaz a do Slawniowic.
Staniční budova je v Nowem Świętówu obklopena kolejištěm z obou stran. Kusé koleje na jižní straně dnes slouží pouze k odstavování prázdných vozů, původně ovšem šlo o oddělené kolejiště tratí do Głuchołaz a do Slawniowic.

Stanice byla vystavěna v roce 1868 jako součást dvoukolejné magistrály vedoucí z dnešní Legnice do Katowic napříč dnešním polským Slezskem. Ohromný význam dráhy postupně upadal s předáním německého území Polsku, ve kterém se stal kraj spíše periferií a rozvojem automobilové dopravy. Původní německý název stanice Deutsch Wette byl v Polsku nejprve změněn na Witów, později na současný Nowy Świętów. Trať 137 z Legnice do Katowic je v tomto úseku jednou z posledních neelektrifikovaných dvojkolejných železnic v Polsku.

Pravděpodobně do 2. světové války byla jihovýchodně od stanice v provozu spojka, která umožňovala jízdu z Głuchołaz do Prudnika přímo, bez úvrati ve stanici Nowy Świętów. V roce 2016 je trasa spojky v poli stále dobře rozzpoznatelná díky stromořadí a křovinám, které lemují původní násep.

Sovětská lokomotiva ST44-1220 projíždí s těžkým nákladním vlakem stanicí Nowy Świętów na své cestě z Prudnika do Nysy. Jako by vezla z Luhansku na západ ukázku někdejší pýchy ukrajinského strojírenství.
Sovětská lokomotiva ST44-1220 projíždí s těžkým nákladním vlakem stanicí Nowy Świętów na své cestě z Prudnika do Nysy. Jako by vezla z Luhansku na západ ukázku někdejší pýchy ukrajinského strojírenství.
Také staniční záchody nesou jasné známky pruského romantického stavebního slohu. Dvě války, čtyřicet let polského socializmu a třicet let polského kapitalizmu se na nich nehezky podepsaly.
Také staniční záchody nesou jasné známky pruského romantického stavebního slohu. Dvě války, čtyřicet let polského socializmu a třicet let polského kapitalizmu se na nich nehezky podepsaly.
Připomínkou faktu, že se na nádraží v Nowem Świętówu zastail čas, je také odstavený tendr parní lokomotivy, ve kterém na hromadě úrodného popela už skoro půl století bují plevel.
Připomínkou faktu, že se na nádraží v Nowem Świętówu zastail čas, je také odstavený tendr parní lokomotivy, ve kterém na hromadě úrodného popela už skoro půl století bují plevel.
Tak vypadala železniční stanice Nowy Świętów ze strany od kolejiště ve slunečném dubnovém dni roku 2010.
Tak vypadala železniční stanice Nowy Świętów ze strany od kolejiště ve slunečném dubnovém dni roku 2010.
Pohled z projíždějícího spěšného vlaku Nysa - Jeseník na stanici Nowy Świętów v roce 2010.
Pohled z projíždějícího spěšného vlaku Nysa - Jeseník na stanici Nowy Świętów v roce 2010.
 
Článek ze dne 24. 11. 2016 byl naposledy upraven dne 24. 11. 2016 a zobrazen celkem 14730×, naposledy dne 28. 5. 2024 v 12:35.
 
 

Články související s tématem Nowy Świętów (žst)

Zpět | Nahoru

Głuchołazy (žst)
Głuchołazy (žst)
Název stanice: Głuchołazy Číslo stanice na cizím území: 309005 Kilometrická poloha: 0 Provozní …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Horáková, D., Kuchař, J., Správným směrem [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-05-29]
Dostupné z: http://spravnym.smerem.cz/Tema/Nowy%20%C5%9Awi%C4%99t%C3%B3w%20(%C5%BEst).
 
Desktopová verze | Mobilní verze