Faktografie
Vystavěna: | ? |
Ukončení provozu: | před 2005 |
Snesena: | 2016 |
Číslo vlečky: | 6270 |
Délka: | cca 0,2 km, s rozvětvením 0,34 km |
Ačkoliv je malebná horská stanice Horní Lipová o vlečky zdánlivě ochuzena, do 10. let 21. století se v její těsné blízkosti nacházela jedna z nejmalebnějších českých vleček. Ve strmém stoupání z dráhy odbočovala krátká trojkolejná vlečka „Kamenolom“ do mramorového lomu společnosti Slezský kámen. Vlečka byla zrušena v roce 2016 v rámci generální rekonstrukce trati Hanušovice–Głuchołazy.
Historie
Vlečka ve výšce cca 640 m n. m. byla vystavěna přibližně v roce 1950 pro tehdejší společnost Severomoravský průmysl kamene. Její využívání bylo ukončeno nejpozději v roce 2005, od té doby pozvolna zarůstala travou a později také náletovými stromky. V roce 2016 byla v rámci rekonstrukce trati vlečka zlikvidována, kolejová pole se na místě nacházela ještě v roce 2017.
| V létě roku 2015 byla výhybka na vlečku kamenolomu ještě v relativně dobré kondici. Vlečce tou dobou zbývalo něco přes rok života. |
Popis
Vlečka odbočovala v bezprostřední blízkosti lomu jihovýchodním směrem ze stoupání trati po strmém úbočí Mramorového vrchu (715 m n. m.) výhybkou K1 v kilometru č. 24,486 dráhy Hanušovice–Głuchołazy v úseku mezi stanicemi Ostružná a Horní Lipová, resp. zastávkou Ramzová a stanicí Horní Lipová. Po odbočení kolej po cca 70 m procházela křižovatkovou výhybkou (tzv. angličákem) a po dalších cca 74 m končila zarážedlem (km 0,144).
Z křižovatkové výhybky odbočovala rovnoběžná kolej směrem k jihovýchodu končící opět zaráždelem a v opačném směru k severozápadu rovnoběžně s drahou ve směru na Horní Lipovou kolej k rampě (délka cca 120 m), sloužící pro nakládku vytěženého kamene. Tato kolej byla v mírném sklonu, pravděpodobně proto, aby mohly být ložené vozy samospádem spouštěny na manipulační koleje, odkud byly odváženy manipulačními vlaky na trať. Podrobnosti k provozu na vlečce (počty vozů, pohon, kapacita apod.) vřele uvítám - máte-li nějaké k dispozici, napište nám prosím do komentáře pod článkem.
| Těžba v mramorovém kamenolomu probíhá nárazově podle potřeby relativně kvalitního kamene. Odvoz vytěženého materiálu však již probíhá výhradně nákladními auty. |
| | Pohled na výhybku K1 (K jako kamenolom) ve směru od stanice Horní Lipová. |
|
| Vlečka do mramorového lomu v roce 2015 nedlouho před svým definitivním zrušením. |
| | Vlečka nabízela při jízdě vlakem po hlavní dráze jedinečnou podívanou na sepětí přírody a techniky. Les ji po malých kouscích postupně pojídal řadu let. |
|
| Kromě výhybky K1 se na vlečce nacházela už poouze jediná křižovatková neboli anglická výhybka, ze které vycházely tři samostatné koleje. |
| | Anglická výhybka byla srdcem vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou. |
|
| Firma Liberta Praha byla pokračovatelem pobočky německého výrobce zabezpečovací techniky „Továrna na stroje Anton Fross-Büssinga Liberta“ z pražských Buben. Zdejší angličák je pravděpodobně jejím dílem. |
| | Dobře je patrný rozdílný sklon dráhy, která vytrvale stoupá do ramzovského sedla a vodorovně vedené vlečky, jejíž jeden konec se nachází o více než metr nad a druhý pod niveletou traťové koleje. |
|
| Dvě jihovýchodní koleje sloužily převážně manipulačním účelům. Za nimi už se rozkládá pouze bujný les. |
| | Jihovýchodní dvojice kusých kolejí vlečky do kamenolomu nad Horní Lipovou téměř pohltila příroda. Nakonec je ale vytrhali sami lidé. |
|
| Krásná kusá kolej, jak se na vlečku v lůně zelenistých hor Jeseníků sluší a patří. |
| | Spojovací kolej mezi hlavní drahou a vlečkou už desítky let nehostila žádný vlak. |
|
| Pohled od severozápadu na spojovací kolej a kolej vedoucí k nakládací rampě na severozápadě. |
| | Severozápadní kolej vedla k nakládací rampě a zdá se, jako by oproti hlavní trati strmě stoupala, přesto, že vede téměř vodorovně. |
|
| Mírný sklon koleje u nákladové rampy byl pravděpodobně (?) využíván ke spouštění naložených vozů na dvojici manipulačních kolejí na jihovýchodní straně vlečky. |
|
Zdroje
- Seznam železničních drah - vleček v České republice podle evidence Drážního úřadu. Verze akutalizovaná k 29. 4. 2016.
- Černohorský, M.: Železnice na Jesenicku, Hanušovice - Glucholazy: O vzniku trati. Dostupné z https://www.parostroj.net/historie/Jesenicko/hanusovice_gl_vznik.htm.
- K-report: Historie železnic. Dostupné z https://www.k-report.net/diskuse/archiv2014/28/54456.html.
|